דילוג לתוכן הראשי

עכו על גלי הזיכרון

עכו העתיקה מבט מחוף ארגמן

מה גורם לנו להיזכר פתאום בחוויה מהעבר? לפעמים זה שיר ששמענו, לפעמים ניחוח שהרחנו או מקום שביקרנו בו. כאשר ישבתי לכתוב על החוויות שלי מהביקורים בעכו, שטפו אותי, בזה אחר זה, גל ועוד גל של זכרונות. גלשתי בהנאה על גלי הזכרון.

זכרון ראשון - פסטיבל עכו לתיאטרון אחר

הזמן - אמצע שנות השמונים של המאה הקודמת, כיתה י' (כנראה), חול המועד סוכות.

המקום - סמטאות עכו העתיקה ליד אולמות האבירים.

האירוע - פסטיבל עכו לתיאטרון אחר.

מסגד בעיר העתיקה של עכו
דמיינו חבורה של נערות צעירות שמעבירות את רוב ימיהן בקיבוץ שקט ומנומנם. דמיינו אותנו נוסעות בתחבורה ציבורית מהקיבוץ בדרום, צפונה עד לעכו, ללב חגיגת הפרינג', לפסטיבל עכו לתאטרון אחר. למה נסענו? עכו היתה עיר רחוקה שלא עניינה אותנו ביומיום, תאטרון ... אולי עניין קצת, אבל פסטיבל אחר מאד עניין אותנו. ובעיקר הזדהנו עם מילות השיר שסינדי לאופר שרה באותן שנים:

Oh girls just wanna have fun...

אז נסענו בשביל החוויה, לא כדי לראות הצגות תאטרון אחר. אני חושבת שנכנסנו להצגה אחת. רוב הזמן שוטטנו בחוץ בין דוכני המזכרות, מופעי רחוב ואירועי חוצות, בתוך ההמולה הזרה ליומיום שלנו.

אני לא זוכרת פרטים מדויקים מהחוויה. נשארו לי תמונות בראש, תחושות של התרגשות, התלהבות, התפעלות ועצמאות.

סמטאות עכו העתיקה
אני זוכרת שקניתי באחד הדוכנים עגילים כמתנת יום הולדת לחברה קרובה. יום ההולדת שלה חל כחודש אחרי הפסטיבל אז בינתיים החבאתי את המתנה. בשגרה אני מהאנשים הפחות מסודרים אך יש לי את הסדר שלי בתוך האי-סדר ואני מוצאת את מה שאני מחפשת. הפעם החלטתי להיות מסודרת לכן שמתי את המתנה במקום בטוח שבו לא תלך לאיבוד. המקום הבטוח הזה צבר עם השנים חפצים רבים שהיה לי מאד חשוב לא לאבד ולכן שמתי אותם במקום שלא טבעי לי, מקום שמיד שכחתי ומעולם לא הצלחתי לשוב ולשחזר. כמה חיפשתי את המתנה הזאת. כמה צער, אכזבה ותסכול היו מנת חלקי.

זכרון שני - חומוס ושוק

הזמן - תחילת שנות התשעים של המאה הקודמת.

המקום - מסעדת חומוס ליד השוק של עכו

האירוע - חברים לקחו אותי לאכול את החומוס הכי טוב בעכו/בארץ/בעולם.

השוק בעכו העתיקה
אני זוכרת שיטוט ברחובות השוק. את הריח החריף של הדגים הטריים ושאר יצורי-ים שרק לפני כמה שעות עוד שחו בשלווה בים. קנינו שרימפס טריים אותם בישלנו מאוחר יותר. ישבנו במסעדה ואכלנו את החומוס שנחשב לטוב ביותר בכל... המזרח התיכון. אני אוהבת חומוס, אבל הוא מעולם לא היה אחד המאכלים להם אני מתאווה. טעם החומוס לא נשאר לי בזכרון, חוויית השוק כן.

זכרון שלישי - טיול עם הילדים בעכו העתיקה

הזמן - תחילת המאה הנוכחית

המקום - חניון מאולתר בכניסה לעיר העתיקה

האירוע - מפגש טיול של משפחות חנ"ב

עכו העתיקה
כרגיל הגעתי למפגש קצת אחרי הזמן שנקבע. בדרך כלל המפגשים שלנו היו נייחים. נפגשנו בפארק או גן שעשועים כך שזמן ההגעה לא היה קריטי וכל משפחה התארגנה והגיעה בזמן הנינוח שלה לפי יכולות ההתארגנות או חוסר היכולת להתארגן בבוקר. הפעם המפגש תוכנן כטיול ולכן התבקשנו להגיע בזמן.

וליד קשאש
הגעתי לרחבת כורכר ששימשה כחניה לא מסודרת ליד הכניסה לאולמות האבירים. החניה היתה מלאה אך הצלחתי להדחק עם הרכב הקטן שלי. התחלתי לצאת מהרכב עם הילדים והתיקים כשפתאום ניגשה אלינו אישה שנראתה מוזנחת למדי (לעצמי חשבתי שהיא נראית מסוממת) ודרשה שנשלם לה על החניה. הרגשתי מאד לא בנוח. אמרתי לילדים, בתקיפות לא אופיינית, להכנס לאוטו. הפניתי את הגב לאישה שהמשיכה להצמד אלי ולדרוש כסף, נכנסתי לרכב, נעלתי ונסעתי לחניה אחרת.
האירוע הזה לא נמשך זמן רב אך היה מאתגר, הייתי חייבת לשמור על קור רוח ולא להתפס לבהלה ליד הילדים. זו היתה עבורי חוויה לא טובה שהתחברה לתחושת ההזנחה של העיר העתיקה. האירוע נחרט גם בזכרון של הבן שלי ומאז הוא לא אוהב לבקר בעכו.

זיכרון טוב מאותו טיול - מוזיאון אוצרות בחומה. המוזיאון נמצא בתוך החומות ומציג חפצים מחיי היומיום של תושבי עכו והגליל. הביקור בו היה מאד מעניין הן לילדים והן להורים. נכנסנו לסיור באולמות האבירים המרשימים. תכננו ללכת גם למנהרת הטמפלרים, אבל לא הספקנו.

הווה מתמשך - שחיה בים

הזמן - השנים האחרונות

המקום - חוף ארגמן

האירוע - בילוי בחוף הים

חופי עכו
בשנים האחרונות החוף אליו אנחנו מגיעים באופן קבוע הוא חוף ארגמן שנמצא דרומית לעיר העתיקה. החוף עבר שיפוץ והוא נראה יפה, מזמין ומתוחזק והאווירה בו כמעט תמיד נעימה לנו. אנחנו נהנים לשחות בים ברוב חודשי השנה. בזכות המפרץ הים מצד אחד נוח אך מצד שני נאסף בו לכלוך שלעיתים פוגם בהנאה. אנחנו גם אוהבים סתם לשבת על החול או ללכת לאורך החוף.

למרות שבשנים האחרונות אנחנו מגיעים בקביעות לחוף הים של עכו, לא ביקרנו בעיר העתיקה.

עכשיו - שיטוט בסמטאות עכו העתיקה

הזמן - בין חול המועד ליום העצמאות

המקום - סמטאות העיר העתיקה

האירוע - א. בילוי עם חברה

עכו העתיקה
בחול המועד הרגשתי צורך למלא את הימים במפגשים מהנים. די בספונטניות קבעתי עם חברה שיטוט בסמטאות עכו העתיקה. הופתעתי לגלות שהעיר נראית פחות מוזנחת ממה שזכרתי. הסתובבנו בסמטאות, נכנסנו לגלריות קטנות ויפות, הצצנו לים הכחול שמעבר לחומות, וראינו עבודות אומנות מסקרנות של וליד קשאש, אומן מקומי.

וליד קשאש

"החיפוש אחרי העצמי בחברה המודרנית מוסיף למצב הקונפליקט הנפשי אשר חש בו האמן הערבי. לפי דעתי אין אמן פוליטי, אלא ציור פוליטי" וליד קשאש

עכו העתיקה

עברנו בשוק, קנינו "ממתקים מקומיים" (אגוזים מקורמלים ונוגט עם פירות יבשים) ושתינו מיץ פירות סחוט טרי. יש בעיר שפע של מסעדות ודוכני מזון.

השוק בעכו העתיקה

מלבד באזור השוק והנמל לא הרגשנו צפיפות. החנינו את הרכב רחוק כך שלא נאלצנו להתמודד עם המחסור בחניה ועם העומס בכבישים באזור העיר העתיקה.

עכו העתיקה

גילינו עכו אחרת; מזמינה יותר, מסקרנת, מטופחת בחלקים מסוימים (עדיין יש מקום לשיפור אבל הכיוון ברור ומעודד). ובעיקר התרשמנו מכך שהעיר נראית יותר יפה ומזמינה. השוק נשאר צפוף ועם ריח של יצורי ים, תבלינים וכו' אבל גם לו הקסם שלו.

האירוע - ב. בילוי עם בני משפחה

מהביקור עם חברתי נשאר לי חשק לשוב ולטייל בסמטאות עכו. במהרה נוצרה הזדמנות וחזרתי לטייל בעכו העתיקה עם בן זוגי והוריי. הפעם השארנו את הרכב בחניון החפיר, הצצנו לחוף הים החמוד שמול החניון ונכנסנו לעיר דרך שער היבשה.

שער היבשה וסביבתו, עכו העתיקה

עברנו את השוק בשעה מוקדמת יחסית הוא היה ריק מאנשים ואפשר היה להתרשם ממנו יותר בנחת, ולמצוא פינות יפות. פינות כאלה פגשתי בסמטאות שונות ברחבי העיר. יש בהן בלאגן מאורגן, מין פינות עם אוסף גרוטאות צבועות ומאורגנות. בדרך כלל הקומפוזיציה כוללת גם עציצים  והן, לדעתי, חינניות להפליא.

עכו העתיקה

ישבנו במסעדת דוניאנא שממוקמת על החומות מעל הנמל. אפשר לשבת בחוץ במרפסת שצופה לים או בפנים. גם כשיושבים בפנים ניתן ליהנות מהנוף היפה של הנמל והים שנשקפים מבעד לקירות הזכוכית. הזמנו סלטים, חלקם היו בנאלים אבל חלקם היו נפלאים ומפתיעים וכולם טעימים. המנות העקריות הן ברובן דגים ופירות ים. היין הטעים שליווה את המנות הוסיף לאווירה הנעימה. ישבנו זמן ממושך ונהנינו מהאוכל ומהחברותא.

מסעדת דוניאנא בעכו העתיקה

עתיד - תוכניות שלא הספקנו

⧫ ברחבי העיר העתיקה מפוזרים שלטים שמכוונים לאטרקציות שונות, כך הגענו לבית כנסת הרמח"ל, שם המליצו לנו לרכוש כרטיס משולב שעולה 40 ש"ח ומאפשר כניסה למספר אטרקציות: אולמות האבירים, החמאם התורכי, מוזיאון עוקשי, מוזיאון אוצרות בחומה ובית הכנסת. לא היה לנו יום שלם לכן ויתרנו, אבל זו נראית לי אופציה מצוינת למי שמתכנן להסתובב יום שלם בעיר.

⧫ כשיצאנו מהמסעדה הלכנו קטע קצר על חומת העיר. טיול על החומות נראה לי מקסים במיוחד בזמן שקיעה.

חומות העיר העתיקה

⧫ עוד מקומות מעניינים שאני רוצה לראות:

⇐ מסגד אל ג'זאר. צריך להגיע בלבוש צנוע ונשים מתבקשות לכסות את ראשן בצעיף.

⇐ מוזיאון אסירי המחתרת.

⇐ מנהרת הטמפלרים.

חומות עכו העתיקה

הביקורים בעכו מלאו אותי בתקווה. שמחתי לראות את העיר משנה את פניה, מתייפה ומתמרקת. נהנתי מהעסקים הקטנים שצצים בתוך העיר. ובעיקר התמלאתי בתקווה לחיים משותפים, לדו-קיום של ערבים ויהודים שמבינים שכאשר מתאחדים ומשקיעים במקום בו גרים ביחד, איכות החיים משתפרת. אני מקווה שהתעורר בכם עניין לבקר בעכו. אני ממליצה לכם לקרוא גם את הפוסט חופשה בעכו של מיכל בעלת הבלוג "רואה עולם" שהתארחה בעכו וכתבה על חוויותיה. בעקבות הפוסט שלה התעורר בי החשק לשוטט בסמטאות עכו.

עכו העתיקה

אני שמחה ומתרגשת מכך שאתם מלווים אותי, קוראים על הטיולים שלי ואת הזכרונות וההגיגים שלי. זה לא מובן מאליו וממלא אותי באושר. לקבלת הודעה במייל כל פעם שאני מפרסמת פוסט חדש בבלוג (לא יהיו הודעות אחרות, מבטיחה!) הכניסו את כתובת המייל שלכם בתיבה למטה. תודה.

אני רוצה לקבל גלויות חדשות

המלצות להמשך קריאה

כתבתי עוד סיפורי טיולים בצפון הארץ. אתם מוזמנים לקרוא על:
מסע מבית ליםטיול בו יצאנו מביתנו והלכנו במשך יומים בערוץ נחל צלמון עד שהגענו לכנרת.
טיול בעין קשתותביום חורפי טיילנו בצפון הכנרת וברמת הגולן בעיקר באתר המשוחזר של עין קשתות.
נחל מיצר נמצא בדרום רמת הגולן והטיול בו יפה ומהנה.
תל יודפתטיול בין דפי ההסטוריה בנופים של לב הגליל.
קרני חיטין וקבר נבי שועייביום טיול עם תצפיות על בקעת ארבל והכנרת וביקור באתר קדוש לדרוזים.