דילוג לתוכן הראשי

זה הזמן לטייל ב… רמת הגולן

בתקופה האחרונה בן זוגי ואני מתקשים למצוא שבת פנויה מתוכניות ומחויבויות. הפעם הצלחנו. גם מזג האוויר האיר לנו פנים. שמים מעוננים חלקית, טמפרטורות נוחות, לא חמות ולא קרות מדי, אידיאלי. ארזנו כמה מצרכים לפיקניק ויצאנו לטייל ברמת הגולן.

נחל מיצר

נחל מיצר רמת הגולן

זו עונה נפלאה. הרמה ירוקה, רעננה ופורחת. בחרנו מסלול הליכה בנחל מיצר שנמצא בדרום רמת הגולן. נחל מיצר הוא אחד הדרומיים בנחלי הגולן והוא נשפך לירמוך. יש לו שני יובלים, אחד מהם הוא ואדי ברברה, בערבית: הנחל הרועש. ואדי ברברה מתחיל את דרכו למרגלות קיבוץ כפר חרוב וערוצו רחב ועמוק. כביש 98 מכפר חרוב צפונה עובר לאורך שלוחה צרה שבין נחל מיצר לנחל עין גב. שלוחה זו המפרידה בין שני אגני הניקוז של נחלים אלו היא שנתנה לנחל מיצר את שמו.

השלט בכניסה לנחל מיצר

השביל בו הלכנו עובר בתוך שמורת טבע שמשתרעת באגן נחל מיצר, בין נהר הירמוך בדרום, כביש מס' 98 בצפון ובמערב עד צומת חמת גדר וקיבוץ מיצר במזרח. השביל מסומן כחול (1670). נקודת ההתחלה היא בחניה קטנה שיורדת מכביש מס' 98 (השלט שמופיע בתמונה למעלה נמצא בירידה מהכביש, בכניסה לחניה). מהחניה השביל יורד, בירידה די תלולה, לואדי ברברה. השביל חוצה את הנחל וממשיך במורד, בגדתו הדרומית. שאר ההליכה היא די מישורית לאורך הנחל.

מסלול הליכה ברמת הגולן

לקראת סוף המסלול השביל פוגש את כביש המערכת העליונה ורחבת חניה אליה אפשר להקפיץ רכב מאסף. מרחבת החניה כדאי להמשיך עוד קצת במורד הנחל לאורך הגדה הימנית של הנחל. לאחר צעידה קצרה מגיעים לעמדת תצפית על המפל העליון של נחל מיצר, שנופל מגובה של כ-9 מ'. למרגלותיו נמצאת בריכת מים המחזיקה מים גם בסוף הקיץ. אסור להמשיך לצעוד הלאה ואסור לרדת אל בריכת המפל. מנקודת התצפית על המפל מסתובבים וחוזרים לרכב. שמורת נחל מיצר סמוכה לגבול לכן אסור להמשיך במורד הנחל מעבר למפל העליון ואין להתקרב לאזור הירמוך ללא אישור צבאי.

מפל מיצר

מסלול ההליכה נוח ברובו, הירידה בהתחלה קצת תלולה. פגשנו משפחות שהלכו בו, רובן בכיוון אחד. אנחנו בחרנו לרדת ולעלות באותה דרך. הלכנו 9 ק"מ (סה"כ ירדנו ועלינו 350 מ')

מסלול הליכה ברמת הגולן

בטבע

בדרך ליוו אותנו שירת הציפורים, זמזום הדבורים, פכפוך המים בחלקים מסויימים ועוד רעשי טבע נעימים. במדרונות השמורה פזורים מספר מעיינות זעירים.

הכל היה ירוק טרי ורענן. מראות משובבי לב ונפש. פרחים רבים ומגוונים עיטרו את האחו. עצי אלון מרהיבים הצלו על חלקים מהשביל, צל עמוק ונעים. אני מרגישה שההליכה בטבע מטעינה אותי באנרגיות טובות. הכל התקבל בחיוך גם כששולי המכנס התלכלכו קצת מקקי טרי של פרה או נגיעה קלה בסרפד ענקי שגדל בשולי השביל השאירה לי צריבה מציקה ביד. רק לנשום עמוק מלוא הריאות את האוויר הנעים ולמלא את העין, הראש והנפש במראות הנפלאים שמסביב.

עץ אלון עתיק

בשמורה צומחים בעיקר עצי אלון התבור ואלה אטלנטית, אליהם נלווים מינים נוספים. חלק מהאלונים גדולים ועתיקים. בשנים האחרונות, בגלל רצף שנים שחונות ועצירות גשמים ממושכות, בולטת תופעה של התייבשות נרחבת ותמותה של האלונים שבשמורה. אותנו מאד העציב וציער המפגש עם האלונים הגדולים שהתייבשו.

הפלג שזורם בערוץ נחל מיצר מקיים צמחיית נחלים עשירה, כמו ערבה מחודדת, פטל קדוש, קנה מצוי, עבקנה שכיח, סוף מצוי והרדוף הנחלים. פריחת החורף המרשימה היא עיקר תפארתו של נחל מיצר. מדצמבר עד פברואר הנחל מתמלא בשלל צבעים של פריחה ססגונית. כלניות, רקפות וגם צמחים נדירים כמו גביעונית הלבנון ופרגת ארם צובא – הפורחת בחודש מרץ. בנוסף, באוקטובר פורחת החלמונית הגדולה, בצבע חלמון עז (בחורבות הכפר סאפורייה ובמורד נחל מיצר).

פרות רועות באחו

המרחב מהווה גם אתר מחייה חשוב לבעלי חיים, ובכללם חזירי בר, צבאים ועופות דורסים. את החיות האלה לא פגשנו. כן ראינו פרות רועות בנחת באחו הירוק והמזין.

שביל הגולן

שביל נחל מיצר הוא חלק ממקטע 14 של שביל הגולן. לבן (חרמון), כחול (כנרת) וירוק (גולן). שביל הגולן חדש יחסית והתוואי שונה מאז סומן לראשונה בשנת 2007. שביל הגולן נסמך גם על שבילים קיימים. בשבילים אלה הסימון של שביל הגולן מופיע בדלילות.

מצפה לשלום וטיילת מצוקי האון

סיימנו את ההליכה שמחים, מרוצים ורעבים. מצאנו מקום מושלם להפסקת צהרים ופיקניק עם תצפית יפה על הכנרת ועם ספסל נוח על טיילת יפיפייה אליה הגענו בנסיעה קצרה ממקום החניה שבתחילת/סוף המסלול.

תצפית לכנרת ולסוסיתא

הטיילת נסללה בשנת 2014 על מצוקי האון, המתנשאים לגובה של כ-500 מ' מעל לדרום-מזרח הכנרת. היא מתפתלת על קצה המצוק ואורכה כ-2.5 ק"מ. הטיילת מתאימה לנסיעה של עגלות ילדים או כסאות גלגלים. לאורכה ישנן פינות ישיבה מהן נשקף הנוף היפה והמרשים של הכנרת וסביבתה. לאורך הטיילת מצויים עצי שיזף, עצי זית ואקליפטוס. היא מחברת בין מצפה לשלום, כפר חרוב ומבוא חמה. מצפה לשלום נקרא כך בגלל שעדיין אין לנו שלום עם סוריה. עד מלחמת ששת הימים, הסורים ישבו באזור רמת הגולן. משם הם ירו פגזים ומרגמות לעבר הקיבוצים בעמק הירדן. אחרי המלחמה, החלה התיישבות ישראלית בגולן ואיתה הגיע השקט המיוחל לתושבי העמק.

טיילת מצוקי האון, מצפה לשלום

מידע מעשי על מסלול ההליכה בנחל מיצר

מפת סימון שבילים מספר 1 – הגולן (מיקום המסלול באזור מיצר ומבוא חמה).

נעזרתי בכתיבה באתר התיירות של הגולן בו ניתן למצוא עוד מסלולים ואטרקציות בקרבת מקום. זה הזמן לרמת הגולן, היא ירוקה ופורחת. אז סעו ותהנו וחזרו לספר מה אהבתם.

אתם מוזמנים לטייל איתי גם בעין קשתות, ביודפת ובקרני חיטים

כדי שתשארו מעודכנים ותוכלו להמשיך לטייל איתי, אני מזמינה אתכם להצטרף לרשימת התפוצה שלי. אשלח לכם גלויה למייל ובה איידע אתכם על כל פוסט חדש שאפרסם (רק זה לא יותר). תודה שהתלוותם אלי, זה משמח אותי מאד.

אני רוצה לקבלת גלויות חדשות

עוד טיולים ברמת הגולן

בלוגרים ישראלים נוספים אוהבים לטייל ברמת הגולן ושיתפו בבלוג שלהם את סיפורי הטיולים. תלחצו על הקישורים ותגיעו לעוד סיפורים מעניינים.

ינינה בעלת הבלוג 'אפקים מטיילים' טיילה בשביל הגולן

גם זיוה בעלת הבלוג 'שמתי לב' טיילה במקטע של שביל הגולן וכתבה על טיול ברמת הגולן בין מטעי הפרי והפרחים

גלית בעלת הבלוג 'שעמום הוא בחירה' טיילה בעין תינה

אביחי בעל הבלוג 'ילד טבע' טייל עם ילדים בנחל יהודיה – טיול קיץ סתווי

השארתי לכם רעיונות רבים מקווה שחלק ימצאו חן בעיניכם ותצאו לטייל.