דילוג לתוכן הראשי

שלושה מסלולי הליכה בבולגריה: 7 אגמים, 8 גשרים ומסלול אחד ללא שם

בולגריה The Seven Rila Lakes

The Seven Rila Lakes הוא כיום אחד מאזורי הטיול המוכרים ביותר בבולגריה. בעבר, עד שנת 2009, השנה בה נבנה הרכבל שעולה לאגמים, מספר המבקרים באזור עמד על 30,000 בשנה (לפי נתונים של משרד התיירות הבולגרי)אנשים הגיעו ברכב ל- Pionerska Hut וממנה טיפסו ברגל גובה של 500 מ' לאזור האגמים. שש שנים מאוחר יותר, בשנת 2015, בחודשים יולי-אוגוסט, שהם עונת שיא התיירות, ביקרו באזור שבעת אגמי רילה בין 1000 ל- 3000 איש מדי יום. בזכות הרכבל האזור צבר פופולריות בקרב הבולגרים כמקום עם גישה נוחה מאוד המציע נוף הררי נפלא. בסמוך לחניון הרכבל, כמה מקומיים גילו יוזמה והקימו דוכנים לממכר מזכרות, דבש וריבה.

במאמר בו מצאתי את הנתונים האלה נאמר כי בעקבות עודף התיירים, הקרקעית של האגמים מזדהמת והם מאבדים את צבעם הכחול והיפה. השבילים נשחקים בכבדות תחת רגליהם של אלפי מבקרים. במהלך תקופת השיא, הליכה במסלול הראשי סביב האגמים מרגישה כמו ללכת ברחוב הראשי של סופיה, רחוב ויטושקה. בנוסף, היו תוכניות פיתוח גדולות לאזור אבל בגלל המשבר הכלכלי הן נזנחו. החברה שמפעילה את הרכבל התעלמה מחוקים מסוימים וזה גרם להפגנות של פעילי סביבה בסופיה.

הרכבל

The Seven Rila Lakes

כרטיס הלוך-חזור ברכבל עלה 80 לב (1 לב בולגרי שווה בערך 2 ש"ח) לארבעתנו (זוג הורים, נערה ובת בוגרת). לחלקנו היה חשש קל לפני הקפיצה לכיסא הנוסע, זה החלק הכי מאתגר. ההמשך הוא נסיעה איטית מעל צמרות העצים. נסיעה של כ- 30 דקות ברכבל הובילה אותנו מ- Panichishte ל- Rila Lakes Hut . הבקתה נמצאת בגובה של 2140 מ'. מהבקתה יוצאים מספר מסלולים לאגמים ומעבר להם. הגענו אל האזור באמצע אוקטובר. רוב המבקרים היו משפחות ישראליות שנהנו מטיול בחול המועד סוכות. היו גם טיילים בולגרים ותיירים מארצות אחרות שנהנו ממזג האוויר הנפלא ששרר באותם ימים באזור. לא הרגשנו צפיפות ונהנינו מאד מהנוף ומהמסלול.

שבעת אגמי רילה

בולגריה - שבעת אגמי רילה

לאחר הירידה מהרכבל התחלנו בטיפוס איטי שלאורכו התגלו האגמים הנמוכים ואחריהם בלב אזור שטוח אגם הכליה Babreka lake שמשך אליו כמגנט את רוב המטיילים. ישבנו ליד הגדה שלו. הבנות ניסו להרטיב את הרגלים אבל היה להן מאד קר. אכלנו מאפים שהבאנו איתנו והמשכנו. הבנות לא רצו לעלות עוד אז הן נשארו לשכב על העשב ליד האגם ואנחנו טיפסנו לאגם העין Okoto Lake  שהוא האגם העמוק ביותר מבין השבעה. בטיפוס הגענו לתצפית נפלאה על 6 האגמים. על האגם השביעי שנמצא הכי גבוה וויתרנו וחזרנו למטה לבנות.

Babreka lake

בחרנו ללכת במסלול מעגלי שהוא מסלול קצת יותר ארוך. עברנו ליד אגם שלושת העלים או אגם התלתן Trilistnika lake והאמת שלקראת הסוף כבר קצת נלחצנו שנאחר את הרכבל האחרון. סוף טוב הכל טוב, הגענו בזמן, ירדנו ברכבל וחזרנו למקום הלינה שלנו ב- Sapareva Banya.

Sapareva Banya

Sapareva Banya ידועה במעיינות המינרלים התרמיים שלה. יש בה גייזר שנחשב להכי חם באירופה. בערב אכלנו במסעדה ליד הגייזר ולדעתנו היא מומלצת. גם המלון שלנו Sveti Nikola Family Hotel היה נעים ונוח ואני ממליצה עליו בחום. החדרים גדולים ומרווחים, המיטה נוחה ארוחת הבוקר פשוטה וטובה ואפשר להשתמש במכונת הכביסה של המקום בעלות של 10 לב למכונה. למלון יש מתקני ספא לשימוש האורחים שלא נכנסנו אליהם.

העיירה Sapareva Banya נראית בתנופת בניה והתחדשות. אני מניחה שהרכבל שנפתח בשנת 2009 הגביר את זרם המבקרים בה ואת כמות התיירים שנשארים ללון לילה או שניים. לעומתה, ורשץ Varshets, העיירה בה העברנו את הלילה הראשון שלנו בבולגריה, מוזנחת ונשכחת.

Varshets בולגריה

ורשץ הוקמה סביב מעיין מינרלי והיא אתר הספא העתיק ביותר בבולגריה. כיום מבנה המרחצאות העתיק סגור והמבנה נטוש ולא מתוחזק. יש מרחצאות אחרים שפתוחים כנראה בעונת הקיץ ויש כמה בתי מלון אבל העזובה נשקפת מכל חצר לאורך שדירת העצים בני ה-100 שבמרכז העיירה. לורשץ עבר מפואר ועתיד לא ברור. חבל, אני ראיתי את הפוטנציאל הגלום בה. יש בה מוזיאון היסטורי, גלרית אומנות ופארק גדול. אנחנו מאד נהנינו מהמלון בו שהינו וגם משיטוט נינוח ברחובות המרכזיים.

Varshets

מסלול 8 הגשרים

בשלב איסוף המידע ותכנון הטיול אני יוצרת בנק יעדים ממנו נוכל לבחור בזמן הטיול וכך מאפשרת לנו גם גמישות וגם בסיס נתונים להסתמך עליו. שוטטתי באתרי מידע שונים ומצאתי את הר Musala , שבשמורת הרי רילה. פסגת ההר מתנשאת לגובה 2925 מ' והיא הגבוהה בבולגריה. ההר קרץ לנו לבוא ולטפס עליו. הרכבל לפסגה יוצא מהעיירהBorovets , אבל בחיפוש מעמיק ברשת הבנתי שהרכבל יהיה סגור בתקופת הטיול שלנו ולכן בצער רב וויתרנו על הרעיון לטפס על הפסגה הגבוהה. Borovets היא עיירת סקי חביבה. טיילנו בה בשעת אחר צהרים נעימה ונינוחה והגענו למסקנה שכל עיירות הסקי דומות זו לזו, במיוחד בעונת ה"אין סקי".

בכל זאת רצינו לטייל באזור אז שוטטנו במפה של גוגל ומצאנו שמהכפר Govedartsi ממשיך כביש לכיוון 7 האגמים. קראתי שהכפר נחשב למקסים במיוחד. רציתי לישון בו אבל יצא (בגלל חוסר תשומת לב שלי) שהשתכנו בכפר שלידו. בחרתי מלון משפחתי אותנטי שקיבל ציון גבוה בבוקינג עם ביקורות משבחות אבל... הסתבר שלנו הוא פחות התאים, לא התחברנו לסגנון שלו.

בבוקר עלינו בכביש המקסים ובסופו הגענו לאתר סקי שהוא גם בסיס יציאה לטיולים, לא בדקנו את המסלולים באזור (אולי בפעם הבאה שנבקר בבולגריה) כי היתה לנו תוכנית אחרת. חזרנו באותו כביש. פנינו לעבר הכפר Beli iskar חצינו אותו והמשכנו בנסיעה עד למפרץ חניה מימין לכביש ושלטים עם מידע משמאל. זו נקודת ההתחלה של מסלול 8 הגשרים שהוא מסלול הליכה נעים ויפה בתוך יער ולצד נחל, כאשר מידי פעם חוצים את הנחל על גשר. לאורך השביל ישנם 8 גשרים, הם ממוספרים בסדר עולה ולכל אחד מהם יש שם.

בולגריה

הגשרים הראשונים קרובים זה לזה כך שמי שרוצה יכול לעשות מסלול קצר ולחזור דרך הכביש. את הפיקניק המסורתי שלנו לא ערכנו ליד הנחל ולא על אחד משולחנות הפקניק שבאזורים המיועדים לכך, אלא בנקודת התצפית שנמצאת בדרך חזרה. סיימנו את המסלול שבעים, שמחים ומרוצים.

מנזר רילה Rila Monastery

בדרך למסלול ההליכה הבא שלנו עצרנו לביקור במנזר רילה, שהוא אחד המקומות הקדושים ביותר בבולגריה. הדרך למנזר מקסימה ועוברת בתוך יער בצבעי שלכת (על השלכת בבולגריה כתבתי כאן). עצרנו כמה פעמים להתפעל ולצלם. יופי שקשה לתאר.

מנזר רילה

מנזר רילה הוקם במאה העשירית על ידי סנט ג'ון מרילה. המנזר היפה הוא חלק מההיסטוריה והתרבות הבולגרית. יש בו מוזיאון קטן (דמי כניסה למוזיאון: 8 לב) אבל עיקר העניין הוא שוטטות בחצר וביקור בכנסיה שבמרכזו. אטרקציה ידועה נוספת היא המאפיה שנמצאת מחוץ לתחומי המנזר ומוכרת מאפים מטוגנים טריים וטעימים שנקראים mekitsi.

אזהרה – בתי השימוש שבמתחם המנזר ברמה מאד נמוכה של תחזוקה וניקיון.

Rila Monastery

לאחר ששבענו מיופיו של המנזר נסענו עוד הלאה למקום קדוש אחר - קברו של מייסד המנזר, סנט ג'ון מרילה. הדרך היפה בתוך היער כל כך עינגה אותנו שפשוט המשכנו לנסוע עוד ועוד. בדרך חזרה עצרנו ליד שלט גדול ממנו עולה שביל צר ותלול המוביל למערה בה שהה הקדוש במשך 12 השנים האחרונות לחייו. קראנו שבתוך מערת הנזיר המתבודד אפשר למצוא סולם עץ המוביל לחור צר בתקרה. על החור נאמר שרק צדיקים יכולים לעבור דרכו. מכיוון שכבר נעשה מאוחר ועוד חיכתה לנו נסיעה למקום הלינה שלנו ויתרנו על המערה ולא בדקנו את מידת הצדיקות שלנו.

בנסקו

העיירה בנסקו Bansko יושבת בגובה 925 מ' והיא מפורסמת בזכות אתר הסקי שלה. לא תכננתי להגיע אליה למרות שהיא בסיס טוב לטיולים בשמורת הטבע פירין Pirin National Park. השם פירין ניתן על ידי הסלאבים שקישרו בין ההרים ל Perun אל הרעמים והסערות. בתוך הפארק יש מעל 170 אגמי קרחונים ויותר מ- 50 פסגות שגובהן מעל 2500 מ' כאשר הפסגה הגבוהה ביותר היא Vihren (2914 מ').

נהנינו לשוטט ברחוב הראשי של בנסקו בין בתי מלון, חנויות מזכרות ומסעדות. בקצה העליון של בנסקו נמצא מרכז מבקרים חביב שבו נתנו לנו מפה של האזור. על המפה מסומנים מסלולי טיול אבל היא לא ממש מקצועית. היינו 2 לילות במלון Kap House שהיה נוח ונעים עם צוות ידידותי. יש במלון בריכה וג'קוזי שלא הרגישו לנו מספיק נקיים. אכלנו בשתי מסעדות טעימות ומומלצות. הראשונה Leonardo Restaurant Bansko מסעדה איטלקית יקרה ואיכותית והשניה מסעדה שנמצאת בסמוך למלון (אורחי המלון זכאים להנחה) ומגישה אוכל בולגרי טעים ולא יקר.

Bansko בולגריה

בבוקר נסענו מבנסקו לכיוון בקתת Vihren. בדרך, ליד בקתת Banderitsa עצרנו לראות את baykushevata mura, עץ המחט העתיק ביותר בבולגריה, גילו בערך 1300 שנה. העץ נמצא קצת אחרי הבקתה. אפשר לזהות את המקום לפי מפרץ חניה קטן, שלט ומדרגות עץ שמובילות אל העץ. העץ מקסים ומרגש. יש בסביבתו הקרובה עוד כמה עצים שנראים עתיקים כמעט כמוהו. אני ממליצה לעצור ולהקדיש לעץ זמן מה. לא רחוק ממנו יש אנדרטה עם סיפור שנראה מעניין, חבל שלא הצלחנו לפענח אותו.

baykushevata mura

החניה ליד בקתת Vihren היתה עמוסה. בתחילת המסלול הלכנו לפי שילוט כחול צהוב עד שהגענו לגשר שחצה את הנחל. מעבר לגשר המשכנו עם המסלול האדום והירוק. לא רחוק מהגשר, קצת בצד, מסתתר אגם העין Okoto, אגם עגול ומקסים שנמצא בגובה 2062 מ'. לאחר מנוחה קצרה המשכנו וטיפסנו עם המסלול האדום והירוק עד לשלט שכיוון לאגם שהוא אחד מ Banderishki Lakes. האגם הראשון נקרא אגם הדג Ribno והוא נמצא בגובה 2190 מ'. למי שיש כוח לטפס עוד קצת, בגובה 2310 מ' נמצא האגם הארוך.

נשארנו שעה ארוכה ליד אגם הדג. אכלנו, נחנו, טבלנו רגלים, התבוננו, שוחחנו. הנוף מקסים, השמש היתה חמימה ונעימה, היינו לבד ומסביבנו דממה, הרגשנו נפלא. חזרנו על המסלול האדום ירוק עד הבקתה. תכננו לקנות משהו טעים בבקתה אבל לא מצאנו אף אחד שימכור לנו משהו. היה לנו יום נפלא.

Banderishki Lakes

מפת הטיול

אני שמחה ומתרגשת מכך שאתם מלווים אותי, קוראים על הטיולים שלי ואת ההגיגים שלי. זה לא מובן מאליו וממלא אותי באושר. לקבלת הודעה במייל כל פעם שאני מפרסמת פוסט חדש בבלוג (לא יהיו הודעות אחרות, מבטיחה!) הכניסו את כתובת המייל שלכם בתיבה למטה. תודה.

אני רוצה לקבל גלויות חדשות

לקריאה נוספת:

פוסט שכתבתי על השלכת בבולגריה.

פוסט שכתבה חברתי זיוה בבלוג שלה שמתי לב ובו היא מספרת על אומנות רחוב בבולגריה.

בלוגים ואתרים בהם נעזרתי לתכנון הטיול:

בלוג של משפחה בולגרית שמטיילת וכותבת על הטיולים שלה. אני מאד אהבתי.

הבלוג חלומות שמורים של אורה שבו היא מספרת על טיולים בבולגריה.