דילוג לתוכן הראשי

מים פרחים ופרות, טיולי יום בנחלי הגליל

נחל תבור, גליל תחתון

חורף סגרירי וסגור

בחורף הזה היו לא מעט ימים גשומים. לאחר מספר ימי גשם, האדמה רוויה ולא סופגת עוד את המים שיורדים עליה. המים, מצידם, מתחילים לזרום מפסגת ההר עליה אני גרה, למטה לכיוון הים. בדרך נאספים הזרמים הקטנים ומתנקזים לפלג משמח שצליל זרימת המים בו הוא מוזיקה ערבה לאוזניי. הפלג זורם במורד ההר לצד הכביש ואז חוצה אותו בתעלות פעם לצד אחד ופעם לצד השני ולחורש שמקיף את הישוב שלי. אני גרה בישוב קטן על פסגת הר בלב הגליל. אחד מהיתרונות של מגורים במקום כזה הוא שכמה מטרים מהבית שלי גדל חורש טבעי, פראי ופרוע של עצי אלון, חרוב ואלה.

לב הגליל

בחורש המים זורמים להם בעליצות ובחופשיות, מקפצים על האבנים, מחליקים על הסלעים, עוקפים מכשולים, סוחפים איתם עלים, ענפים וגם כמה בקבוקים ריקים שהתגלגלו במקרה, או שלא.

התמריץ שלי לצאת לטייל בחוץ בכל מזג אויר הוא הצורך של הכלב המשפחתי לפרוק אנרגיות ולהתרוקן. אני נועלת מגפים ויוצאת איתו גם כשבחוץ מטפטף. לפעמים הטפטוף מתחזק והופך לגשם. אנחנו אוהבים ללכת בתוך הנחל הזורם (אם כי היו מקרים בהם לא הערכתי נכונה את עומק המים) ולהתבצבץ בבוץ. אני נהנית לחגוג ככה את החורף ומחכה לימים בהם נוכל לחגוג ימים חורפיים בכל מקום שנחפוץ.

בקעת סח'נין, גליל תחתון מרכזי

אחרי הסגר הייתי חייבת לצאת לטייל

בתקופת הקורונה ובמיוחד בזמן הסגרים טיילתי עוד ועוד בסביבה הקרובה לביתי. בחודשים האחרונים נהניתי מפריחה נפלאה, מהעשב הירוק הבוהק והרענן שמכסה את הקרקע. הטיול מזמן לי נופים של הרים, בקעות וים (כאשר האויר צלול והראות טובה אפשר לראות את מפרץ חיפה ואת הכנרת), כפרים ערביים, טרסות, כרמי זיתים ושדות.

תצפית לכיוון הכנרת
לב הגליל

בשבת האחרונה של הסגר כתבתי בדף הפייסבוק שלי: "עוד שבת שבה יכולנו לצאת רק לטיול קרוב לבית. שבת שמשית חמימה והכל מסביב ירוק ופורח. האחו הירוק מנוקד באדום של כלניות, פריחה לבנה של עיריות, קצת סגול של רקפות וכרמלית נאה והרבה צהוב של סביונים. היה טיול מהנה ועם זאת, אני מאחלת לנו שבסופ"ש הבא נוכל לבחור לטייל גם במקומות אחרים".

פרחי בר ארצישראלים

בתום הסגר האחרון, לאחר טיולים ממושכים בסביבתי הקרובה, רציתי עוד. רציתי לטייל רחוק יותר, רציתי לפגוש בני משפחה וחברות. לשמחתי הצלחתי לארגן שני טיולי יום, אחד בנחל עמוד והשני בנחל תבור.

טיול בנחל עמוד

יצאתי לטייל בנחל עמוד עם ביתי הבכורה. בחרנו קטע פחות מטויל של הנחל. השארנו את הרכב בחניון שצמוד לכביש 85, ליד הגשר שמעל הנחל, והלכנו צפונה.

נחל עמוד

הופתעתי מהפריחה הצבעונית והריחנית ומהעשב הירוק שכיסו כל פיסת אדמה והפכו את הטיול למרנין לב. בתחילת המסלול היתה לנו הפתעה משמחת, ראינו כמה צבאים מדלגים במהירות. בהמשך ליוו אותנו פרפרים מתעופפים, ציפורים מצייצות ופרות שהשאירו על השביל הרבה קקי מכוסה בנחילי זבובים (בעיקר בתחילת המסלול) אבל זה לא הפריע לנו יותר מדי.

באמצע הטיול פגשנו זרימת מים בערוץ, זרימה שיצרה מפלים ובריכות.

ההליכה בחלק הראשון של המסלול היתה די מישורית וליוותה את הערוץ. בהמשך השביל טיפס גבוה על הגדה והשקפנו על הנחל מלמעלה. השביל עולה ויורד מספר פעמים. יש לאורך המסלול המון פינות חמד שמזמינות לשבת. עשינו פיקניק ליד בריכה עמוקה עם מים צלולים. לא היה מספיק חם אז רק טבלנו רגלים. עצירה נוספת עשינו בנקודת תצפית גבוהה בצל עצי אלון.

נחל עמוד

בחרנו במסלול לא מעגלי. הלכנו עד שהתעייפנו הסתובבנו וחזרנו באותה הדרך. היה טיול מקסים!

⧫ המקטע הזה הוא חלק משביל ישראל וממסלול ים-אל-ים. אם יש יותר ממכונית אחת אפשר ללכת רק בכיוון אחד ולהתחיל במעלה נחל עמוד באחד מהחניונים שעל כביש 89: חניון אוזים ממנו יורדים ישירות לנחל עמוד, או חניון הפיתול שליד מירון (הולכים תחילה בנחל מירון עד שהוא מתחבר לנחל עמוד), או חניון נחל עמוד שליד כפר שמאי (כניסה בתשלום) ממנו יורדים לנחל עמוד ולבריכות שכווי.

⧫ חנינו בחניה מסודרת על כביש 85. צריך לשים לב שמי שבא ממערב מסתובב במחלף של כחל וחוזר.

שביל ישראל

נחל תבור

חיכיתי לסיום הסגר כדי להפגש עם חברה טובה שעקב המרחק והעבודה של כל אחת מאיתנו לא יוצא לנו להפגש לעיתים קרובות. מצאנו יום שהתאים לשתינו. קראנו המלצות על המסלול של נחל תבור התלהבנו וקבענו פגישה.

לפני שאספר על הטיול, אני מרגישה צורך להסביר איך קרה שיצאנו לטייל דוקא ביום בו מסגרות החינוך היו בחופש.

מתחילת הקורונה הקשר של ביתי הצעירה עם בית הספר מתנהל בעיקר בזום. לכן, אין לי צורך לארגן ולהכין אוכל שתיקח לבי"ס. אני גם לא צריכה להעיר אותה כל יום כי יש ימים בהם הלימודים מתחילים רק בצהרים. בקיצור, אני לא עוקבת אחרי ימי הלימוד ואחרי החופשות. וכך קרה ששכחתי שחופש פורים נמשך יום נוסף.  כבר בחניה הבנו את גודל הטעות...

נחל תבור

הירידה לנחל היא בשביל רחב ונוח. הכל מסביב ירוק ופורח והנוף מקסים.

נחל תבור, גליל תחתון

ההליכה לאורך ערוץ הנחל יפה. הערוץ הופך קניוני והמצוקים מכוסים במרבדי תורמוסים שצובעים אותם בכחול. ביחד עם הפריחה הצהובה של החרדלים המראה נפלא.

המסלול חוצה מספר פעמים את הנחל. הזרימה החזקה אתגרה ואילצה לחשוב על פתרונות יצירתיים ולמצוא מקומות בהם החציה תהיה נוחה ובטוחה. מכיוון שלפנינו הלכו מטיילים רבים, נשענו על חכמת ההמונים וחצינו כמוהם.

ראיתי 3 דרכים לחצות את הנחל:

⇦ לנעול סנדלים ולחצות בתוך הזרם.

לחלוץ נעלים, לחצות יחפים את הנחל הזורם ולנעול שוב בגדה השניה.

להשאר עם נעלי ההליכה ולנסות לדלג מאבן לאבן, די קשה לא להחליק ולא להרטב. אם הולכים בקבוצה כדאי שלפחות אחד יכנס למים ויעזור למי שרוצה לחצות על גבי האבנים. אנחנו פגשנו אנשים טובים שהושיטו יד ועזרו בחציית הנחל.

נחל תבור

לקראת סוף ההליכה ישנה בריכה גדולה ממנה עולים בעזרת מדרגות ברזל (מעין סולם) שמקובעות לסלע. היו ילדים שקפצו למי הבריכה ושחו. לגבי הרחצה במי הנחל, כדאי לשקול ולבדוק. אני לא יודעת מה טיב המים, איכותם ומידת ניקיונם.

בסיום ההליכה בתוך הערוץ הקניוני, עלינו מהנחל לעוד תצפית יפה על הקניון. הדרך חזרה לחניה מספקת תצפיות יפות על הסביבה ואפשר לראות גם את טורבינות הרוח שעל רמת סירין. יש מטיילים שבוחרים ללכת רק את הקטע הזה שבין החניה לתצפית ולא לרדת לנחל. זו אפשרות טובה למי שזמנו קצר או חושש מההליכה.

טורבינות רוח ברמת סירין

מסקנות / המלצות:

מסקנה ראשונה - כדאי לטייל בנחל תבור בעונה הזאת; הפריחה משגעת, הכל ירוק, הנחל זורם. תפאורה מושלמת ליום טיול נהדר.

מסקנה שניה - כדאי לטייל בנחל תבור בימים לא עמוסים (לא בסופ"ש ובחג). היו מקומות במסלול הטיול שעמדנו בפקק. בעיקר במקומות שבהם צריך לחצות את הנחל הזורם או במקום ליד הבריכה הגדולה שבו השביל הצר מסתיים בטיפוס על סולם, וזה מהווה צוואר בקבוק.

נחל תבור

המסלול לא ארוך מדי (כ-8 ק"מ) ומתאים למשפחות עם ילדים שמסתדרים עם הליכה כזאת.

למרות הצפיפות היה טיול מקסים. נהניתי מהבילוי עם חברה טובה, מהנופים, מהפריחה וממזג האויר הנעים. היה יום נפלא.

לכבוד חג הפסח אני רוצה לאחל לכם, קוראים יקרים, חג שמח! שנדע ליהנות מהחירות שיש בחיינו, ונדע לשמור עליה. שתמיד יהיה לנו פרח שישמח את ליבנו, שיר שיגע בנימי נפשנו, ולפחות חבר אחד שיגע בלב וישמח את הנפש.

אני שמחה ומתרגשת מכך שאתם מלווים אותי, קוראים על הטיולים שלי ואת ההגיגים שלי. זה לא מובן מאליו וממלא אותי באושר. לקבלת הודעה במייל כל פעם שאני מפרסמת פוסט חדש בבלוג (לא יהיו הודעות אחרות, מבטיחה!) הכניסו את כתובת המייל שלכם בתיבה למטה. תודה.

אני רוצה לקבל גלויות חדשות

המלצות להמשך קריאה

כתבתי עוד סיפורי טיולים בצפון הארץ. אתם מוזמנים לקרוא על:
מסע מבית ליםטיול בו יצאנו מביתנו והלכנו במשך יומים בערוץ נחל צלמון עד שהגענו לכנרת.
טיול בעין קשתות, ביום חורפי טיילנו בצפון הכנרת וברמת הגולן בעיקר באתר המשוחזר של עין קשתות.
נחל מיצר נמצא בדרום רמת הגולן והטיול בו יפה ומהנה.
תל יודפת, טיול בין דפי ההסטוריה בנופים של לב הגליל.
קרני חיטין וקבר נבי שועייב, יום טיול עם תצפיות על בקעת ארבל והכנרת וביקור באתר קדוש לדרוזים.