דילוג לתוכן הראשי

לוצרן, עיר יפה בלב האלפים השווייצרים

לוצרן שוויץ

השמש שקעה והספינה עגנה ברציף. ירדנו למזח, נהנים מהירח המלא שזרח והשתקף במימי האגם השקטים. פתאום מאי-שם הגיעו קולות רעש והמולה; תופים, חצוצרות וצלילים של המון... צוהל? או אולי מפגין בזעם? איך נדע? האם להתרחק או להתקרב? אימצנו את עינינו בחשיכה היורדת. התקרבנו לאט לכיוון ממנו הגיע הרעש, שהיה ממילא הכיוון אליו הלכנו. עוד אנשים סקרנים כמונו התקדמו לעבר הרעש שהתקרב והתבהר. מהעבר השני של הכביש ראינו, צועדת בתהלוכה, קבוצה גדולה של אנשים מבוגרים לבושים בתחפושות צבעוניות, עוטים מסכות גדולות על ראשם, חלקם מחזיקים ומנופפים בדגלים. חצינו את הכביש והצטרפנו לתהלוכה. ככל שהתקדמנו הצטרפו אלינו עוד ועוד אנשים. צעדנו בסמטאות העיר העתיקה עד שעברנו ליד המסעדה בה תכננו לסעוד בערב. התהלוכה המשיכה בדרכה ואנחנו, שמחים ועליזים, נכנסנו למסעדה.

מה זה היה? לא יודעת. אולי הכנה לפסטיבל פאסנאכט Fasnacht שיתקיים בעיר שבועיים לאחר הביקור שלנו. למחרת נתקלנו בעוד חבורות מחופשות שצעדו בעיר.

קצת מידע על הפסטיבל הזה כאן.

לוצרן (בגרמנית Luzern, בצרפתית Lucerne)

אל לוצרן, עיר במרכז שוויץ, הגענו לחופשת סוף שבוע זוגית חורפית קצרה. העיר שוכנת לחוף אגם לוצרן, שבשפך נהר ה-Reuss והיא נחשבת לאחת מערי ימי הביניים המקסימות בשוויץ. בחופשות החורפיות שלנו אנחנו מחפשים הרים מושלגים, לכן לוצרן בעצם היוותה עבורנו רק בסיס לטיולים בסביבה. התמקמנו בעיר העתיקה ובסימטאותיה היפות שוטטנו בערבים.

לוצרן שוויץ

גילינו שרוב החנויות בעיר העתיקה מוכרות שעונים יוקרתיים ואולרים שווייצרים. החנויות פחות עניינו אותנו, העדפנו להסתכל על חזיתות הבתים בעלי הקירות המאוירים. על המזרקות המעניינות שבכיכרות הקטנים.

העיר העתיקה של לוצרן

Kapellbrucke

חצינו את הגשרים שמעל נהר הרוס, גשרים שמחברים בין חלקי העיר. כמובן שהלכנו על גשר הקפלה המפורסם Kapellbrucke שהוא גשר עץ יפה ומשמש גם כסמלה של העיר. בחורף הגשר לא מקושט בעציצים פורחים כמו שרואים בתמונות קיציות. הגשר נבנה במאה ה-14, נשרף בשנת 1933 ושוחזר בדייקנות. במרכזו נמצא מגדל מים מתומן. בתקרת הגשר מתנוססים כמאה ציורים על פאנלים משולשים מעץ המתארים את תולדות העיר.

Lowendenkmal

ביקרנו באנדרטת האריה הגוסס Lowendenkmal. האנדרטה נחצבה באבן חול טבעית על ידי לוקאס אהורן בשנת 1821, לזכר חיילי המשמר השווייצרים שהגנו על לואי ה-16 ומרי אנטואנט ונהרגו ב-10.8.1792 בגני הטווילרי בפריז. היא מדמה את החיילים לאריה גוסס שחרב תקועה בגבו. האנדרטה נמצאת בתוך גן עם בריכת מים בקרבת כיכר האריה Lowenplatz. היא נחשבת לאחד האתרים המרגשים בעיר ואכן גם לדעתי יש בה משהו מאד נוגע ללב. ישבנו בשקט על ספסל מול האנדרטה, מתבוננים באריה ובשאר התיירים שבאו לראות ובעיקר לצלם ולהמשיך הלאה.

מקומות בעיר שלא הספקנו לבקר

Alpineum Museum

את המבנה היפה שבו נמצא המוזיאון ראינו רק מבחוץ. הוא נמצא מול האנדרטה. מידע על התערוכה שמוצגת בפנים אפשר למצוא כאן.

מוזיאון אלפיני

Bourbaki Panorama

פנורמת בורבאקינמצאת  ליד כיכר האריה, בתוך מבנה בעל כיפה עגולה. זוהי תמונת פנורמה ענקית המתארת את נסיגת הצבא הצרפתי מפני הצבא הפרוסי במלחמת 1871. הציור צויר על ידי אדוארד קסטרא וחבריו, בין השנים 1876-1878 והוא מתפרש על רוחב של 114 מטר וגובה של 14 מטר. עוד מידע כאן.

Gletchergarten

גן הקרחונים נמצא לא רחוק מאנדרטת האריה הגוסס והוא עובר שיפוץ נרחב בחודשים הקרובים. הגן מכיל אוסף ממצאים פרה-היסטוריים מתקופת הקרח ועוד חוויות כמו מבוך מראות ענק ויפה, המעוצב בהשפעה מלכותית. לעוד מידע מומלץ להכנס לאתר כאן.

רחוב Museggstrasse

טיול ברחוב מזמן הליכה בין תשעה מגדלים ולאורך חומות שנבנו מסביב לעיר במאה ה-14.

תחבורה ציבורית

Luzern

בחופשה הזאת, בניגוד לחופשות דומות, החלטנו להתנייד בתחבורה ציבורית. גילינו שהשימוש בתחבורה ציבורית בשוויץ קל, נוח, נעים, יעיל וברור. אמנם לא זול אבל בעזרת כרטיסי הנחה ארציים או אזוריים אפשר להוזיל עלויות. אנחנו קנינו כרטיס Tell Pass ובעזרתו הגענו, ללא עלות נוספת, לפסגות מסביב לעיר.

Pilatus לוצרן, שווייץ
בזכות הכרטיס גם השתתפנו בשייט בספינה. חזרנו בשעת אחר צהרים מאוחרת מיום טיול בטיטיליס. רצינו לחוות עוד קצת מהעיר אבל היינו עייפים. נזכרנו שבכרטיס כלול גם שייט, אז עלינו על הפלגה של שעה ל  Kehrsiten-Bürgenstock הלוך-חזור בלי לרדת מהספינה. כפי שסיפרתי בתחילת הפוסט, היתה שעת שקיעה וירח מלא זרח בשמים. אני מאד אוהבת הפלגות ונהנתי לעמוד בחוץ, להרגיש את הרוח ולהתבונן בנוף היפה של האגם וההרים סביבו.

אגם לוצרן

כמה פרטים טכניים

נחתנו בבאזל, שדה תעופה קטן ונעים על גבול שוויץ-צרפת. עוברים אותו די מהר. ביציאה יש חיצים שמכוונים לצרפת או לשוויץ (באזל). אוטובוס מס' 50 מחבר בין שדה התעופה לתחנת הרכבת של באזל (SBB הוא הסמל של חברת הרכבות השוויצרית. באתר שלה אפשר לחפש לוחות זמנים ועלויות. זה עוזר בתכנון) הכרטיס עלה 6.10 פרנק וקנינו אותו במכונות אוטומטיות ליד תחנת האוטובוס שמחוץ לטרמינל. המכונות לא ממש מסובכות אבל גם לא לגמרי ברורות. אנחנו קצת הסתבכנו כי היתה מכונה שלא קיבלה את כרטיסי האשראי שלנו ואחרת שלא רצתה לתת עודף. בשלישית הסתדרנו בעזרת בחור שווצרי שהכרנו בטיסה. הוא ישב לידנו וניהלנו איתו שיחה נעימה. בעליה לאוטובוס לא צריך לעשות משהו עם הכרטיס. הבחור הסביר לנו שהכרטיס פשוט תקף לשעה.

לוצרן

תחנת הרכבת הראשית בבאזל גדולה. גם בה יש מכונות אוטומטיות למכירת כרטיסים. הפעם הצלחנו לקנות עם כרטיס האשראי. מחיר הנסיעה באזל-לוצרן היה 34 פרנק. עלינו במדרגות שמול הכניסה הראשית כדי להגיע לרציפים. את הרציף שממנו יוצאת הרכבת ללוצרן אפשר למצוא על המסך האלקטרוני. אנחנו בררנו בעמדת המידע שנמצאת מצד שמאל למדרגות לאחר העליה. יש בתחנה בתי קפה וחנויות כך שנעים להעביר בה את הזמן עד יציאת הרכבת.

בנסיעה ברכבת צריך לשים לב שיש מחלקה ראשונה ושניה. השניה זולה יותר. היא נוחה ונעימה. על הקרון מסומן לאיזה מחלקה הוא שייך.

טיפ - בזמן התכנון, בדקתי מידע על הרכבות בין באזל ללוצרן. המחיר בהזמנה דרך אתר האינטרנט היה חצי מהמחיר ששילמנו בתחנה. מכיוון שלא ידענו אם המטוס ינחת בזמן ומתי בדיוק נגיע לתחנת הרכבת, לא יכולנו להזמין כרטיס מראש. מי שיכול, זאת דרך להוזיל את עלויות הטיול. אפשר להוזיל עלויות גם בעזרת אפליקציה של אתר הרכבות, אותה מורידים לטלפון הנייד. לא ניסינו אבל ראינו שרוב המקומיים קונים את הכרטיס שלהם בדרך הזאת.

כרטיס Tell Pass

הכרטיס מאפשר שימוש בחינם באמצעי תחבורה שונים באזור לוצרן. אפשר לקנות למספר ימים עוקבים, ככל שקונים ליותר ימים המחיר לכל יום יורד. אנחנו קנינו ל-3 ימים ושילמנו 140 פרנק. נסענו לאנגלברג, עלינו איתו לפסגת הטיטיליס ולפסגת הפילאטוס, שטנו בספינה, בקיצור לנו הכרטיס השתלם.

טיפ - אם לא בטוחים לגבי כדאיות הקניה של כרטיס הפס, אפשר להעזר במרכז המידע שנמצא בקומה העליונה של תחנת הרכבת בלוצרן. שם גם אפשר לקנות את הכרטיס או כל כרטיס אחר לרכבת. בנוסף למכירת כרטיסים וייעוץ, יש להם שירות שמירת מזוודות שפתוח עד 19:00 (12 פרנק למזוודה, גם בתחנת הרכבת עצמה יש תאים לשמירת חפצים. לא בדקתי את העלות שלהם). אם יודעים מה רוצים לעשות בחופשה, הכי טוב להתייעץ במרכז המידע. הם ימליצו על הדרך המשתלמת ביותר. כדאי לשים לב שמי שמשתכן במלון בלוצרן מקבל כרטיס אורח שמקנה תחבורה בחינם בעיר והנחות שונות.

Kapellbrucke

הכרטיס אישי ותקף ביחד עם הדרכון אז לא לשכוח להביא את הדרכון בזמן הקניה והשימוש בו. בנסיעה ברכבת, בניגוד לעליה ברכבלים, מי שיש לו פס לא צריך לרכוש כרטיס. פשוט מראים את הפס למבקר/ת הכרטיסים שעוברים במהלך הנסיעה. הפס תקף לנסיעה במחלקה שניה בלבד.

עלויות

שוויץ יקרה! אפשר למצוא דרכים להוזיל עלויות כמו כרטיסים אזוריים שמוזילים את התחבורה והאטרקציות. אפשר לקנות אוכל בסופרמרקט. חוץ ממצרכים אפשר למצוא גם מנות מוכנות של סלטים ואוכל מבושל. עוד אפשרות היא קניית מגש עם מגוון גבינות חתוכות ונקניקים. בערב ישבנו במסעדה בדרך כלל איטלקית היה טעים ויקר. גם האספרסו יקר יותר ממדינות אחרות באירופה. בחופשה זוגית קצרה לדעתי ההפרשים לא מאד גדולים ולנו התאים להתפנק ולא לעשות חשבון.

זו היתה חופשה מרוכזת, ממצה ומדויקת שהתאימה לנו בדיוק.

על הטיולים שלנו בהרים סביב לוצרן אפשר לקרוא כאן. אני שמחה ומתרגשת מכך שאתם מלווים אותי, קוראים על הטיולים שלי ואת ההגיגים שלי. זה לא מובן מאליו וממלא אותי באושר. לקבלת הודעה במייל כל פעם שאני מפרסמת פוסט חדש בבלוג (לא יהיו הודעות אחרות, מבטיחה!) הכניסו את כתובת המייל שלכם בתיבה למטה. תודה.

אני רוצה לקבל גלויות חדשות

העיר העתיקה של לוצרן

בעבר סיפרתי על חופשות זוגיות שלנו, אתם מוזמנים לקרוא על:

לך לך למדבר – סוף שבוע זוגי באזור שדה בוקר

פאפוס - החופשה הסודית שלי

טיול זוגי חורפי בצפון איטליה – אהבה ותיקה

את ההשראה לחופשה הזאת קבלתי משתי בלוגריות שאני אוהבת:

זיוה מעודדת בבלוג שלה 'שמתי לב' שימוש בתחבורה ציבוריתלדוגמא הפוסט: "שלושה יעדים אביביים לטיול בתחבורה ציבורית".

ליען סיפרה בבלוג שלה 'בדרכים' על טיול בשוויץ שהרגיע את החשש שלי מיוקר הטיול בשוויץ "איך לטייל בציריך בלי לשבור תכנית חיסכון".