דילוג לתוכן הראשי

ראמה - סודות ומסורות


ניסיתי לעקוב אחרי ההוראות של הבחורה החביבה והאסרטיבית באפליקצית ה- Wase בטלפון הנייד שלי. ניסיתי והצלחתי לפספס שוב ושוב את הפניות לסמטאות צרות ולא ברורות. הבחורה בוויז לא התייאשה ממני והמשיכה להציע לי דרכים אחרות להגיע ליעד. באמצע עליה צרה הגיח מולי מיניבוס. כמה תמרונים והצלחנו להמשיך כל אחד לדרכו. פתאום הטלפון צלצל, חברתי שאלה איפה אני וסיפרה שגם היא קצת הסתבכה. אמרתי שאני חייבת לקצר בשיחה כדי לחזור לוויז ואז לפתע ראיתי אותה מולי. היא חייכה וסימנה לי איך להכנס לחניה שהיתה היעד אליו הוויז ניסה להוביל אותי. איזו הקלה. זוג נוסף כבר חיכה בחניה. לקראת שעת המפגש הגיעו עוד זוגות וגם מג'די, המדריך שלנו בסיור "סודות ומסורות בכפר ראמה".

אני קצת מתביישת לספר שאני גרה ליד ראמה שנים רבות וחולפת ליד הכפר כל בוקר בדרך לעבודה ואחר הצהרים כשאני חוזרת הביתה. אני מתביישת כי כל השנים האלה לא נכנסתי לשוטט בכפר, להסתובב, לגלות, לבקר, להכיר, לטעום. ההיכרות שלי עם הכפר הסתכמה בכמה מסעדות שאהבתי: "עזבה" שבכניסה המערבית לכפר, השווארמה בכניסה המרכזית ו"אל-ערישה" שבפיתולי כביש 864 העולה מהכפר לכיוון בית ג'אן. גם את הכביש היפה הזה, שעובר דרך פקיעין ומגיע לאגם מונפורט שליד מעלות-תרשיחא, אני מכירה, אך מעולם לא הסתובבתי בסמטאות הכפר.

מג'די, מורה דרך בן הכפר שעובד כמורה בבית ספר וכתחביב, וגם מתוך תחושת שליחות, מדריך סיורים בכפר. הוא התגלה כאיש לבבי, סקרן וספקן. מג'די שיתף אותנו בנדיבות בידע שלו, בתובנות שלו, בחיפושים אחר מידע נוסף שיעשיר את ידיעותיו ובציפיות שלו מעתיד הכפר. הוא ציין בסיפוק שראש המועצה החדש משקיע בתשתיות, בחינוך, בתרבות ובתיירות למען תושבי הכפר, למען עתידם וגם לרווחתם המידית. מג'די יודע שהדרך עוד ארוכה, הוא מלא תקווה ואמונה שהם פוסעים בכיוון הנכון ויודע שחלק מההצלחה טמון ביכולת לערב ולגייס את הנוער לטובת הכפר וההתפתחות שלו.

הלכנו בסמטאות החלק העתיק של ראמה. עצרנו בבית יד לבנים וראינו שלכפר חללים רבים שנהרגו בעת השירות בצה"ל. שמענו על ההיסטוריה והדמוגרפיה של ראמה. בכפר ראמה גר רוב נוצרי, קבוצה דרוזית גדולה ומעט מוסלמים. הרוב הנוצרי מחולק ליוונים-אורתודוכסים, יוונים-קתולים ועוד כמה. לכל קבוצה הכנסיה שלה. הכנסיות לא גדולות ומפוארות כמו כנסיות בהן ביקרתי באירופה אבל הן צבעונית ומקושטות ויש להן יופי והוד משלהן. ביקרנו בכנסיה יוונית אורתודוכסית 

בכנסיה יוונית קתולית

ובמקום שקדוש לעדה הדרוזית. חלפנו על פני בתים עתיקים. התארחנו אצל משפחה שמכינה סבון משמן זית בשיטה שבה לא מחממים את שמן הזית וכך שומרים על התכונות הטובות שלו. קניתי כמה סבונים ואני ממש מרוצה. באותו בית זכינו גם להאזין לנגינה בעוד.

התוודענו לכך שיש לכפר ידוענים, מירה עוואד וג'ורג' סמעאן הם בני הכפר.

בסיור למדתי שהכפר ראמה ידוע בזכות שמן הזית המצוין שלו, בזכות מסעדות טובות ומסעדנים שמפעילים מסעדות איכותיות בכל רחבי הגליל. במהלך הסיור פגשנו את הבעלים של מסעדת al sibat. הוא ניהל במשך שנים את אחוזת שולמית בראש פינה. בעקבות הקורונה היא נסגרה והוא נאלץ להמציא את עצמו מחדש, אז הוא פתח מסעדה בחלק העתיק של ראמה עם אוכל איטלקי וגם מזרחי. ישבנו לשוחח איתו במרפסת המוצלת שבכניסה למסעדה. המקום יפה ומזמין וארוחת הבוקר שהוגשה לסועדים לידנו נראתה מגרה. האיש שופע קסם וחום ודיבר ברהיטות ובהתלהבות על אהבתו לארח ועל הכפר שנודע בזכות אהבת האירוח של התושבים, על הקולינריה הטובה ועל העתיד שנראה מבטיח בזכות ראש המועצה שמשקיע בתחום התיירות. 

לאורך כל הסיור, אף אחד מהמשתתפים לא שאל על תחושת הבטחון האישי. נושא חם, תרתי משמע, בישובים במגזר הערבי כולל ראמה שבה התרחש רצח לפני חודשים ספורים. המדריך דיבר באופטימיות ועם המון כוונות טובות על עתיד התיירות בכפר. כנראה שכולם הרגישו כמוני שזה לא הפורום הנכון להעלות את הנושא. לצערי, החשש הזה נוכח וקיים. היו מי ששאלו אותי, לאחר הסיור, אם לא חששתי. אני מודה שהרגשתי בנוח להסתובב בכפר. אנשים רבים שחלפו על פנינו בסמטאות הכפר ברכו אותנו. לפעמים התפתחו שיחות קצרות והכל במאור פנים ובאדיבות נעימה.

לסיור שנקרא "סודות ומסורות בכפר ראמה" נרשמתי דרך האתר של הרט"ג. הסיור חינם ורק דורש הרשמה מראש. הבנתי שהפרויקט הזה הסתיים. אני מקווה שהסיורים ימשיכו ותמצא להם מסגרת אחרת במקום הרט"ג. 

הסיור היה מהנה, מעניין ומעשיר. החברה של שאר האנשים שהשתתפו בסיור היתה נעימה והם תרמו גם מידיעותיהם ומניסיונם והוסיפו להנאה מהסיור. אני שמחה שזכיתי להכיר קצת יותר לעומק את הכפר השכן ואני בטוחה שעוד אגיע לבקר בו.

 אני שמחה ומתרגשת מכך שאתם מלווים אותי, קוראים על הטיולים שלי ואת ההגיגים שלי. זה לא מובן מאליו וממלא אותי באושר. לקבלת הודעה במייל כל פעם שאני מפרסמת פוסט חדש בבלוג (לא יהיו הודעות אחרות, מבטיחה!) הכניסו את כתובת המייל שלכם בתיבה למטה. תודה.

אני רוצה לקבל גלויות חדשות 

       


הצעות להמשך קריאה:


תגובות

הוסף רשומת תגובה

Popular Posts

שלושה מסלולי הליכה בבולגריה: 7 אגמים, 8 גשרים ומסלול אחד ללא שם

בולגריה בצבעי שלכת

רשמים מהאי אויה Evia