דילוג לתוכן הראשי

Lac des Cheserys trail – מסלולי הליכה באזור המון-בלאן (1)

שעת אחר צהריים נעימה. 9 ק"מ מאחורינו, נשאר רק קטע קצר לסיום המסלול, לרדת מגובה 2000 מ' אל הרכב שלנו שמחכה בנקודת ההתחלה בגובה 1400 מ'. העברנו כ-6 שעות נפלאות במסלול מרהיב ומאתגר. נופי האלפים מקיפים אותנו. ההרים חדים וגבוהים עם פסגות מושלגות. העמקים ירוקים טריים, מנוקדים בבתי עץ חומים. בין הפסגות יושבים כבר אלפי שנים קרחוני עד ענקיים ומרשימים. אני הולכת בשמחה כשפתאום יעל גדול עם קרניים עצומות עומד על השביל הצר שמתפתל על המדרון כלפי מטה. הקרניים שלו מפחידות. איך נעבור אותו? הוא לא נראה מוטרד מנוכחותנו. להפך, אנחנו מעניינים אותו והוא מודיע לנו שזה השביל שלו, הבית שלו. אנחנו רק אורחים כאן, אורחים לרגע והוא לא יזוז מהשביל בשבילנו. 'נראה איך אתם מסתדרים' הוא רומז לנו בשפת גוף החלטית.

שמורת טבע Aiguilles Rouges

זה היום המלא האחרון בטיול שלנו. בחרנו ללכת במסלול מאד מאתגר ב-Aiguilles Rouges Natural Reserve. השתדלנו לצאת מוקדם מהמלון (8:00 בבוקר) כדי לאפשר לנו ללכת בנחת. שוק מקומי של יום שבת הפתיע אותנו בדרך. לא יכולנו לוותר.

הגענו לתחילת המסלול בערך בעשר.

שביל נעים בתוך יער ירוק. האוויר קריר וצלול. ציוצי ציפורים נשמעים מכל עבר. מבין העצים נגלים ההרים המושלגים. השביל עולה במתינות ואז בתלילות.

טיפסנו בקצב מתון. נעצרים פעמים רבות כדי לנשום ולהתפעל מהנוף שמתגלה יותר ויותר עם כל סיבוב. מכל סיבוב, עליה קלה, חור בין העצים, הנוף נראה מרשים יותר והרגשתי שאני חייבת לצלם. בזמן ההליכה הידיים שלי היו תפוסות עם 2 מקלות הליכה, המצלמה שכנה בכיס ולכן הוצאתי והכנסתי אותה בתדירות גבוהה.

את יעלי האלפים(Ibex)  הראשונות פגשנו על קו הגבול בין האזור המיוער לאזור החשוף. התלהבנו. צילמנו מכל זווית אפשרית. בהמשך ראינו כל כך הרבה מהן שכבר לא צילמנו. ההתרגשות פחתה.

עובדה מעניינת -  יעל הוא הזכר, יעלה היא הנקבה והם מין בר של הסוג עז.

על הצוק שהתרומם מעלינו ה Aiguillette d'Argentiere התאמנו אנשים בטיפוס מצוקים. נקודות קטנות על סלעים עצומים. ידענו מראש שיש קטע עם סולמות, אבל לא שיערנו כמה תלול וחד המדרון עליו השביל מטפס. הטיפוס בשביל נעשה תלול יותר ויותר. אין הנחות והקלות באלפים. עליה זו עליה.

מסלול Lac des Cheserys

הלכנו במסלול שנקרא Lac des Cheserys trail שביל צר ותלול על צלע ההר שממול לרכס המון בלאן. כל הנוף נפרס למולנו ולרגלינו. על סלע בולט התיישבנו לנוח ולהנות מהדובדבנים שקנינו בשוק. לאורך כל המסלול עד כאן לא ראינו מים זורמים. מי השתיה שסחבנו איתנו התמעטו ואצלי עלה קצת הלחץ. הדובדבנים הרוו ואוששו אותנו. נוף כזה ממלא את הנפש בפליאה ובעוצמה.

הגענו לסולמות. הם פחות נוראיים ממה שחששנו כשהסתכלנו עליהם מלמטה. בשלב הזה נזכרתי בתובנה עתיקה מטיול שנתי בכיתה י' בהרי אילת 'אחרי כל עליה מגיעה עליה נוספת'. אבל לנו יש שפע של זמן. עלינו לאט נהנים מהאתגר, מהתמודדות. נהנים מהנוף שכבר אין מילים לתאר אותו.

הגענו לצומת ממנו אפשר ללכת לאגם הלבן Lac Blanc  או להמשיך במסלול המעגלי. החלטנו מראש להחליט רק כשנגיע לצומת. מגבלת המים והעננים שהתחילו להתקבץ ממזרח והזכירו לנו את הבטחת החזאים לגשם כבד אחה"צ גרמו לנו לוותר על האגם הלבן. ירדנו מהשביל המסודר לעבר האגמים Lacs des Cheserys  לפיקניק של צהרים. האגמים צלולים ויפים כיף לרענן בהם את הרגלים ולשטוף את הפנים במים הקרים. פרסנו על סלע שטוח את הקניות הטריות מהשוק ונהנינו מארוחה טעימה, מנוף משובב, מחברה נעימה ומביקור של ציפורים סקרניות ואמיצות.

מסלול Grand Balcon Sud

המקטע הזה של המסלול, מהאגמים חזרה לנקודת ההתחלה, הוא חלק מה Grand Balcon Sud. אמנם החלק הפחות מפורסם של השביל הזה, אבל גם הוא יפה ועם נוף מרהיב. במקטע הזה המים ליוו אותנו בכמויות מרשימות. נשפכים מההרים במפלים. זורמים על הקרקע בפלגים ונחלים. נקווים לשלוליות קטנות ומאפשרים למיני צמחים ופרחים ללבלב ולפרוח.

בתחילת הירידה פגשנו את היעל המפחיד. לאט ובזהירות עקפנו אותו והמשכנו לרדת. ירידה תלולה למטה עד Col des Montets שבגובה 1461 מ'. זהו מעבר הרים בדרך לגבול צרפת-שוויץ. הירידה היא בשטח חשוף ללא צל. שמחנו שבחרנו לעשות את המסלול בכיוון שבו בחרנו ולא הפוך. בבוקר, בעליה, נהנינו מצל העצים. בחזרה, בשעות אחה"צ, העננים הסתירו את השמש. לדעתי גם את הסולמות עדיף לעלות ולא לרדת, אבל זו העדפה אישית. במעבר נמצאת תחנת מידע של שמורת הטבע עם גן בוטני קטן בו למדתי שהפרחים הורודים שאהבתי לאורך הדרך הם שיחי רודודנדרון הידועים גם כשושנת האלפים.

סיימנו את המסלול בהליכה קצרה במקביל לכביש לכיוון Tré-le-Champ עד החניה בה השארנו את הרכב.

פרטים טכניים:

♦ המסלול הזה הוא חלק מה-TMB שהוא מסלול מעגלי שמקיף את המון-בלאן ועובר בצרפת, איטליה ושוויץ (בדרך כלל הולכים בו ביום העשירי).

♦ אורך המסלול 11.5 ק"מ. עליה מצטברת כ-1000 מ' (מכיוון שהמסלול מעגלי גם הירידה המצטברת היא כ-1000 מ').

♦ לניווט נעזרנו במפת 1:25,000 מס3630 של חברת IGN.

♦ המסלול מתואר בספר Mont Blanc Walks מאת Hillary Sharp בהוצאת Cicerone. מסלול מס' 28 עמ' 153 (תודה לאילת שהשאילה לנו את הספר. מצאתי בו מידע מעניין).

♦ הלכנו כמעט 8 שעות, אבל עשינו הרבה הפסקות בדרך.

♦ נקודת ההתחלה נמצאת בגובה 1440 מ'. הנקודה הגבוהה במסלול נמצאת בגובה 2230 מ'.

♦ תאור המסלול כפי שנרשם באפליקצית Sports Tracker

לחצו על הקישורים כדי לקרוא את:

♦ סיפור יום הטיול הראשון

♦ הטיול ל Mer de Glace

♦ חווית העליה ברכבל לפסגה הגבוהה.

אני שמחה ומתרגשת מכך שאתם מלווים אותי, קוראים על הטיולים שלי ואת ההגיגים שלי. זה לא מובן מאליו וממלא אותי באושר. לקבלת הודעה במייל כל פעם שאני מפרסמת פוסט חדש בבלוג (לא יהיו הודעות אחרות, מבטיחה!) הכניסו את כתובת המייל שלכם בתיבה למטה. תודה.