דילוג לתוכן הראשי

סקורה – פריחת עצי הדובדבן ביפן

פריחת הסקורה ביפן

 כמה פעמים אפשר להשתמש במילים נפלא, נהדר, מרשים, מרהיב, מפעים? בסוף זה גם משעמם וגם לא מעביר את החוויה. סקורה(Sakura הוא השם של עץ הדובדבנים היפני ופריחתו. הגעתי ליפן בשבועיים בהם פריחת הסקורה היתה בשיאה באזור טוקיו (בו הייתי במהלך השבועיים האלה). השתתפתי בחגיגת ה Hanami שמשמעותה היא 'לראות פרחים' והיא מיוחסת להתבוננות בפריחת הסקורה. אני מרגישה ברת מזל על שזכיתי לחוות את היופי הזה.

Sankeien יוקוהמה יפן

חגיגת  Hanami

פריחת הסקורה היא חוויה שקשה לתאר במילים. אני כן יכולה לשתף ולספר על כמה שהתרשמתי מהאופן בו היפנים חוגגים ומתרגשים מהאירוע הזה, למרות, ואולי בגלל, שהוא חוזר כל שנה. חוזר לזמן קצר ומוגבל וזה כנראה הקסם. הציפייה, המעקב לקראת הפריחה, הדיווחים מתי זה יקרה, החיפוש אחר הניצנים הראשונים, כל אלה בונים את המתח, ואז… מגיעה הפריחה ואיתה החגיגה.

חגיגת Hanami בפארק Ueno טוקיו

חגיגה עממית, המונית, שמחה ועליזה. חגיגה שכולם לוקחים בה חלק; צעירים ומבוגרים, משפחות, חברים, קבוצות אנשים שעובדים ביחד, זקני השכונה, סטודנטים… כולם יוצאים לפיקניק בפארקים או אפילו ברחוב. יושבים מתחת עצי הסקורה הפורחים. פורשים מחצלת (רובן היו מפלסטיק בצבע כחול), מוציאים ארוחה קלה או יותר כבדה, קניות מחנות נוחות סמוכה או אוכל מהבית שהביאו בקופסאות מסודרות ויפות, חלקם מבשלים במקום על גבי גזיה קטנה.

יוקוהמה יפן

בעבר היפנים האמינו שהאלים חיים בתוך עצי הסקורה. הם נהגו להציע מנחות מתחת לעצים לפני עונת זריעת האורז. אחת המנחות היתה שתיית סוג מסוים של משקה אלכוהולי. אולי כך נולד המנהג לשבת תחת עץ הסקורה, לאכול ולשתות סאקה. זהו מנהג מקובל, חלק שורשי בתרבות כבר מאות שנים.

פארק Yoyogi

חוויתי את חגיגת ה Hanami במספר מקומות, בהתחלה בפארק  Yoyogi שבשכונת שיבויה (Shibuya) בטוקיו. הגעתי ביום רגיל באמצע השבוע בשעת צהרים. האזורים של עצי הסקורה הפורחים היו מלאים בחוגגים. נפגשתי עם גיל, ידיד שלי שגם הוא בלוגר טיולים אליו נלווה חבר יפני. קיימנו את המצווה לשבת על מחצלת כחולה ולשתות סאקה תחת עץ סקורה פורח. התרשמנו מהמוני החוגגים, חלקם בחליפות עסקים, כולם חולצים נעלים לפני שהם מתיישבים על המחצלת. מאד התרשמתי מהיכולת שלהם לשבת על הקרקע בישיבה מזרחית או עם רגלים מקופלות גם בגיל מבוגר בו רוב המערביים מתקשים לעשות זאת.

פארק  Ueno

בפארק Ueno טוקיו יפן

השתלבתי בחגיגות גם בפארק  Ueno שבלב טוקיו. לאנשים שהגיעו לחגוג Hanami בפארק  Ueno חיכו מתחמים של מחצלות ושולחנות מקופסאות קרטון. כמו בכל פסטיבל בארץ, היו במתחם הפארק דוכני אוכל רבים ודוכני מזכרות. בהמשך הפארק נמצא אגם, לידו התקיים שוק פשפשים מעניין ומהנה וכמובן עוד מתחם עם דוכני אוכל יפני.

פארק Ueno טוקיו יפן

ראיתי שנשים רבות לובשות קימונו לכבוד המאורע. הרוב הגדול לבשו קימונו בהיר ופרחוני, כנראה שזה הנוהג בתקופה הזאת אבל אין לי למה להשוות. אני לא יודעת אם בעונות אחרות הנשים לובשות קימונו בצבעים אחרים עם דוגמאות שונות. אני יודעת שזה בגד מאד מאד יקר ואולי לא כולן יכולות להרשות לעצמן לרכוש יותר מאחד כזה. אינני יודעת. הן תמיד שמחו להצטלם כשביקשתי.

איפה היו חגיגות Hanami ואיפה לא

נראה שבכל מקום בו יש שדירת עצי סקורה מתקיימת חגיגה מקומית.

יוקוהמה יפן

חוץ מבשדירה היפיפיה שחוצה את בית הקברותAoyama  שנמצא במרכז טוקיו. זו היתה הרגשה משונה לטייל בבית הקברות שאינו מופרד מבתי העיר אלא מהווה המשך ישיר לבתי התושבים. פגשתי מתחמי קבורה בעוד מקומות לא רק ליד מקדשים וגם הם היו חלק משכונת המגורים ללא חומה וללא חציצה.

בית הקברות Aoyama שנמצא במרכז טוקיו

נכון שבארץ ישנה פריחה יפה של מטעי נשירים וכמובן פריחת השקדיות אבל, חווית פריחת הסקורה שונה באופן מהותי. קודם כל עץ הסקורה הבוגר הוא עץ ענק בכלל לא משתווה לעצי השקד. עצי סקורה נמצאים במקומות רבים בעיר ומחוצה לה. רבים מהעצים מעוצבים כך שענפיהם ירדו למטה בכיפוף אלגנטי במיוחד אם הם על גדות אגם או נחל.

יוקוהמה יפן

גניSankeien 

בגניSankeien  שביוקוהמה(Yokohama)  חוויתי לראשונה את קסם הפריחה. השתקפות הענפים שמעוצבים כך שירכנו למים ממכרת אי אפשר לשבוע מהמראות האלה, שלא לדבר על כך שאי אפשר להפסיק לצלם. כל זווית יותר יפה מהקודמת. יופי שלא עובר היטב בצילום.

גני Sankeien  יוקוהמה (Yokohama)

בגנים האלה פגשתי זוגות של חתן-כלה שבאו ליום צילומים, ממש כמו בארץ. הם היו מלווים במספר צלמים ועוזרים שהעמידו אותם וסידרו אותם. הם נראו מאד נרגשים. נהנתי להתבונן על התנהלות החבורה שטרחה סביבם.

גני Sankeien

מידע על המקומות בהם צפיתי בסקורה

עצי הסקורה נמצאים בכל מקום. הם מקבלים מקום מכובד בכל פארק או גינה עירונית ובכל כביש ומסילה. שדרות של עצי סקורה מקשטים מקומות רבים, חלקם בכלל לא מתויירים או מטויילים. הם מרשימים גם בהיותם כל כך שכיחים ואולי זה חלק מהקסם, המצאותם בכל נקודה ונקודה; בעיר, בכפר, בהרים ולחוף הים, לאורך נתיבי תחבורה ונחלים, על גדות בריכות ואגמים ובתוך חורשות ויערות. הם מצויים בכל מקום, מרכזי ושולי, לבד, בשורה או בקבוצה.

פריחת סקורה בטוקיו

Kamakura

עיר תיירות קטנה ליד הים בקרבת יוקוהמה. העיר מפורסמת בזכות המקדשים הרבים שבה. ברחובות הקרובים לתחנת הרכבת והמובילים למקדשים המפורסמים ישנן חנויות רבות שמוכרות מזכרות שונות. מאד נהנתי לטייל בקמקורה, זו עיר יפה ונעימה. על חוויות נוספות מהביקור בקמקורה אספר בפוסט אחר.

קמקורה יפן

אתר עם מידע על קמקורה

גני  Sankeien

גנים יפניים שנוצרו ע"י Sankei Hara סוחר משי מצליח מיוקוהמה. בניית הגנים החלה בשנת 1902 ונמשכה 20 שנה. הגנים מרשימים באופן כללי בעיצוב היפני היפה שלהם. בגן הפנימי ישנו ריכוז מבנים יפניים מסורתיים מתקופת Edo הבתים היפנים המסורתיים מאד יפים בעיניי. אני לא יודעת אם היה לי נוח לחיות בהם, אבל יש בהם את התכונות האסטטיות היפניות; הקווים הנקיים, מיעוט הקישוטים ואלה שקיימים לא מצועצעים, פונקציונליות נעימה לעין. במיוחד אהבתי את הציורים על הקירות/מחיצות.

גני סאנקיין יוקוהמה יפן

עוד פרטים כולל מפה והוראות הגעה באתר של הגניםהכניסה לגנים בתשלום.

יוקוהמה  Yokohama

ביוקוהמה נהנתי מפריחת הסקורה בכמה מקומות, גם ליד תחנת הרכבת של שכונה בלב העיר וגם באזור התיירותי שליד הנמל. הביקור באזור זה היה מעניין ועליו אספר בפוסט אחר.

יוקוהמה יפן

פארק Ueno 

פארק ציבורי רחב ידים ליד תחנת Ueno בטוקיו. הוא מפורסם בזכות המוזאונים הרבים וגן החיות שמצויים בסביבתו. הפארק נחשב לאחד האתרים המועדפים לחוות את פריחת הסקורה בטוקיו.

פארק Ueno טוקיו יפן

עוד מידע באתר הזה.

פארק Yoyogi  

אחד הפארקים העירוניים הגדולים בטוקיו. לידו נמצא מקדש Meiji ששביל הגישה אליו מאד הרשים אותי ברוחב שלו וביער שדרכו הוא עובר. קשה להאמין שמקום כזה נמצא בלב כרך ענק וסואן.

מקדש Meiji טוקיו יפן

יש לי עוד סיפורים על החוויות והמראות שאספתי ביפן. לדוגמא, טיול יומי באזור האקונה 

כדי שתשארו מעודכנים ותוכלו להמשיך לטייל איתי, אני מזמינה אתכם להצטרף לרשימת התפוצה שלי. אשלח לכם גלויה למייל ובה איידע אתכם על כל פוסט חדש שאפרסם (רק זה לא יותר). תודה שהתלוותם אלי, זה משמח אותי מאד.

אני רוצה לקבל גלויות חדשות 

       

סקורה

תגובות

Popular Posts

שלושה מסלולי הליכה בבולגריה: 7 אגמים, 8 גשרים ומסלול אחד ללא שם

בולגריה בצבעי שלכת

טיול זוגי חורפי בצפון איטליה – אהבה ותיקה