דילוג לתוכן הראשי

אנקדוטות מטיול זוגי חורפי בלב יוון – אזור קרפניסי

ביום בו תכננו לעלות להר הגבוה באזור בו טיילנו, שכבת עננים כבדה וקודרת כיסתה את השמים. לא התייאשנו ולא ויתרנו, נסענו במעלה הכביש המפותל, נכנסנו לשכבת העננים, חצינו אותה, ו... ואוו. המראה שזכינו לו היה שווה הכל. לפעמים צריך להתאמץ כדי לגלות את השיאים והפסגות שנמצאים כאן ממש לידנו. לא תמיד הם מתגלים לנו במבט ראשון. בהמשך היום העננים התפוגגו וזכינו לעוד מראות יפים, אבל הראשון נשאר חקוק בנו.

הדרך מאתונה לקרפניסי Karpenissi

קצת הקדמתי את המאוחר, בואו נחזור רגע להתחלה. אנחנו אוהבים לטייל ביוון אז כשעלה הרעיון לצאת לחופשה זוגית חורפית בחופשה שבין סמסטר חורף לסמסטר אביב (כן, חזרתי להיות סטודנטית), בלי להתלבט יותר מדי בחרנו לטוס ליוון. אני הייתי עסוקה בקריאת מאמרים וכתיבת עבודות לכן הפעם עופר היה אחראי על התכנון. כיעד של החופשה הוא בחר את אזור קרפניסי Karpenissi, שהכינוי שלו הוא "שוויץ של יוון". קרפניסי היא בירת מחוז אבריטניה. עופר אסף מידע והכין מסלולים. לי נשאר לבחור את הטיול של היום הראשון, יום ההגעה לקרפניסי.

קרפניסי נמצאת במרחק 300 ק"מ מאתונה. יום נסיעה ארוך שהחלטנו להפוך אותו ליום טיול. בחרתי לנסוע דרך הפלופונז. זה האריך את הדרך אבל זכינו ליום יפה של road trip. זכרתי שקראתי על רכבת שעוברת בקניון מרשים. מצאתי אותה, היא יוצאת מהעיירה Diakopto. לנסיעה ברכבת לא היה לנו זמן אבל רצינו לחוות את הקניון אז בחרנו בנסיעה על כביש שמלווה את הקניון מלמעלה. סטינו מהכביש הראשי (A8) שנוסע לאורך מפרץ קורינתוס ונסענו בכביש שעולה ומתפתל מעל הקניון היפה, לא בתוואי של הרכבת. עצרנו לתצפיות בדרך. היעד שלנו היה מנזר מפורסם Moni Megalou Spileou, שוטטנו במרחב של המנזר וחזרנו לכביש הראשי באותה הדרך.

זו דרך מקסימה וממש מומלצת בעיניי. בשיא הגובה היה קצת שלג. התלהבנו כי חששנו שלא נראה יותר שלג בטיול. לשמחתנו החשש הזה התבדה ובגדול.

כביש A8 מגיע לפרברי העיר פטרס Patras. נסענו עד לעיירה Rio שנמצאת בפאתי פטרס והתלבטנו כיצד להמשיך. זו הנקודה בה ניתן לחצות את מפרץ קורינתוס שמפריד בין הפלופונז ליבשת. ניתן לחצות בנסיעה על גשר מיתרים מרשים, גשר Rio-Antirrio, או לעלות על מעבורת וכך להנאות מהמראה של הגשר. מכיוון שאנחנו אוהבים מעבורות זו היתה הבחירה שלנו.

בהמשך הנסיעה הכביש התפתל עלה וירד בין נופים נפלאים, במיוחד אגם קרמסטה Kremasta אליו הגענו בשעת בין ערביים. צבעי השקיעה הפכו את הנוף למרהיב. לא שבענו מהמראות שנגלו לפנינו בכל עיקול של הכביש. את סוף הדרך שכנראה גם היא היתה יפיפיה לא יכולנו לראות כי כבר ירד החושך. היתה לנו נסיעה ארוכה עם המון תצפיות לנופים מרשימים. נהנינו מאד.

מנזר Prousos

הדרך שמחברת בין קרפניסי למנזר פרוסוס מלווה נחל ששמו כצפוי Karpenisiotis. הכביש עובר בעמק רחב שכפרים מנקדים את ההרים משני קצותיו. לאורך הנחל ישנם אתרי קמפינג רבים. נראה שזה אזור תיירותי שפעיל בקיץ. אחד מהכפרים הוא מגאלו חוריו Megalo Chorio, שיושב בגובה 720 מ'.

נהנינו לשוטט בכפר היפה. יש בו מספר מסעדות ובתי קפה שמגישים קפה יווני משובח ועוגה מקומית מתוקה וטעימה להפליא שנקראת גאלאקטובוריקו Galaktoboureko

לפעמים העמק הפך לקניון כל כך צר שצריך היה לחצוב את הסלעים כדי לאפשר מעבר לרכבים.

בהמשך הכביש הגענו לנקודה בה הנחל "שלנו" התחבר לנהר גדול יותר ה- Rema Krikellotis והכביש עבר מעליהם על גשר יפה, יש גשר חדש וגשר עתיק. הנהר המאוחד מתפתל וזורם הלאה לאגם קרמסטה.

עלינו בכביש תלול וצר שחלקו סלול וחלקו עפר. הכביש מוביל לכפר Dermati, עלינו כי... כבישים כאלה מסקרנים אותנו וחשבנו שנגיע לתצפית יפה על הנהר. צדקנו. הכביש הזה מאתגר ולא מתאים לכל רכב וכל נהג.

ירדנו מהתצפית, נפרדנו מהנהר והמשכנו בנסיעה על הכביש לכיוון המנזר. מנזר Prousos ממוקם על צלע של ערוץ צר ותלול. ממולו נבנה מגדל שעון. הביקור במקום היה נעים ומהנה. הרמקולים ברקע השמיעו מזמורי תפילה מרגיעים.

השארנו את הרכב בחניה ושוטטנו במתחם של המנזר וגם עלינו למגדל השעון. השתהינו בכמה תצפיות יפות והתבוננו על הערוץ התלול והמפותל.

המשכנו לנסוע על הכביש עוד קצת הלאה מהמנזר עד שהגענו לחניה ממנה יוצא מסלול הליכה למערה השחורה. המערה שימשה כמקום מסתור למתנגדי השלטון בתקופות שונות בהיסטוריה של יוון, התקופה העות'מאנית ובזמן הכיבוש הגרמני.

המסלול היה חלקלק ממים בוץ ושלג. הלכנו לאט ובזהירות ונעזרנו במקלות הליכה. המאמץ השתלם. ההליכה היא בתוך חורש ולאורך נחל עם בריכות צלולות ומפלים. היה יום טיול מקסים.

הר Tymfristos

מעל קרפניסי, שממוקמת בגובה 960 מ', מתנשא הר טימפריסטוס. פסגת ההר נקראת וולוכי Velouchi, גובהה 2315 מ'. באזור ישנם כמה פסגות שגובהן קרוב ל- 2000 מ'. את היום התחלנו בנסיעה לאתר הסקי.

טיילנו ברגל עד לאגם שהיה קפוא ומכוסה שלג ולכן קשה לזיהוי. בילינו כמה שעות מהנות בנופים ההרריים הפראים. בהמשך היום הקפנו בנסיעה את ההר.

נופים חדשים ויפים התגלו. עברנו בכפרים קטנים חלקם די נטושים.

לקראת הסוף התעייפנו אבל אז התגלה לעינינו המפנה המזרחי של ההר כשהוא כולו מושלג ומכוסה בשמיכה לבנה וצחה, זה היה אחד מהשיאים של היום הזה.

יום טיול מאתגר

נסענו דרומה לעיירה Krikello. הכביש התפתל, טיפס ועלה, עצרנו לתצפיות על הנופים המושלגים דרכם נסענו. העיירה קריקלו מקסימה. שוטטנו בה וישבנו בטברנה בכיכר המרכזית. הכל היה מקסים, טעים ונעים כל כך.

התוכנית שלנו היתה לנסוע לאורך ערוץ ה Rema Krikellotis. עיון במפה לא הביא איתו הבנה חד משמעית לגבי היכולת שלנו לבצע את התוכנית. ידענו שבקיץ זה אפשרי אבל לא היה הרבה מידע בנוגע למצב הכבישים בחורף. החלטנו לנסות ואם לא נצליח פשוט נחזור על עקבותינו. הכביש אכן היה מאתגר. נראה שחלק מהכפרים לא מאוכלסים בחורף. בשלב מסוים החלטנו שזה מסוכן מדי, לא רצינו להתקע ובצער רב חזרנו כלעומת שבאנו.

לא הצטערנו, זו היתה הרפתקה שהביאה אותנו למקומות יפים. כדי לא לוותר לגמרי על ההרפתקה בחרנו כביש אחר שחוצה את האזור מהעיירה Krikello לערוץ של Karpenisiotis. לאורך הנסיעה עצרנו בתצפיות יפות, שוטטנו בכמה כפרים ומצאנו פינות חמד מתוקות.

לקינוח עצרנו בעיירה Korischades

לינה

הכפר בו התמקמנו וממנו יצאנו כל בוקר ליום טיול בחלק אחר של האזור נקרא איוס ניקולאוס Ag. Nikolaos והוא יושב בגובה 1100 מ'. הכפר היה מכוסה בשכבה דקה של שלג. יש לו ככר מרכזית אופיינית עם כמה טברנות, אכלנו באחת מהן והיה טעים.בסך הכל הכפר נעים ובמיקום נוח.

סיכום ותובנות

החופשה הזוגית היתה נפלאה, לא רק בגלל הנופים, המאכלים, האנשים, הכפרים, השלג, הצימר הנוח והמפנק וכל מה שהרכיב את התפאורה של החופשה. הם היו נפלאים אבל לא היוו את הסיבה העקרית לכך שהיתה חופשה פשוט נפלאה. זוגיות ארוכה, זו מילת המפתח, אני מרגישה שזה הגורם להנאה שלי בחופשה, הנאה שקיימת כבר זמן מה והיא רק הולכת ומתעצמת. בסיטואציה הזאת של חופשה כל אחד מאיתנו מגיע עם ציפיות רצונות צרכים ומאווים, ההתנגשות היא פעמים רבות בלתי נמנעת. בעבר זה יצר משברים. ככל שהשנים עוברות המשברים קטנים ונעלמים. למדנו להתמסר ולקבל, להעביר את המסר ברור יותר, לחלוף ולדלג מעל משוכות. יש בינינו הקשבה הדדית, קבלה, הומור עצמי והכל עם השנים מועצם ומתחזק. אני שמחה שקשיים שפעם היו יכולים לחרב חצי יום בטיול כבר לא משפיעים עלי ככה. ההיכרות בינינו שממשיכה כל הזמן להיבנות ולהעמיק ממיסה ומפרקת מכשולים. אנחנו יודעים איך כל אחד מאיתנו מגיב בסיטואציות שונות זה כבר לא מפעיל אותנו. להיפך, אנחנו יודעים איך לעזור בהתמודדות, איך להקל ולהקליל. יודעים להכיל ולתמוך, להמנע ממוקשים שיכולים להתפוצץ. זה משרה המון שלווה ורוגע ומאפשר לי פשוט להיות הכי טבעית, הכי נינוחה, הכי מאושרת. וזה פשוט נפלא.