דילוג לתוכן הראשי

וינה – זוג צעיר בעיר עתיקה וגם ילדה פורשת כנפיים

Gloriette,  Schönbrunn Palace Vienna

הבכורה שלי לקחה כמה ימי חופש מהצבא וטסה עם בן זוגה לחגוג יום-הולדת בוינה, עיר הבירה של אוסטריה. אמנם חופשה קצרה בעיר אירופאית, אבל פעם ראשונה שהיא עצמאית בחו"ל. התרגשתי. נזכרתי בנסיעה הראשונה שלי לחו"ל לבד. טסתי לארגנטינה. מצד אחד זה היה מרגש עד אימה (איך אני אסתדר?) מצד שני נהניתי מיתרון הנעורים (טוב, כבר לא הייתי ממש נערה אבל כן בחורה צעירה) שבו הכול בסדר ואין צרות גדולות. לעומתי בגילה, הבכורה כבר צברה ניסיון רב בטיסות וטיולים בחו"ל. היא מכירה מדינות רבות באירופה, מכירה ערים ודרכי התנהלות. נהניתי לראות כיצד אספה מידע לקראת הנסיעה. עיינה בדפי פייסבוק כמו הקבוצה הנפלאה טיולים בראש טוב, קראה מידע באתר 'למטייל' וכמובן בלוגים.

התרגשתי. זהו עוד צעד בדרך שלה לחיים עצמאיים. חיים בהם יהיה לי חלק חשוב ומשמעותי אבל, שונה ממה שהיה עד עכשיו. שינוי שיש בו עצב ושמחה. הרדיו הדהד את התחושות שלי. כתבתי בדיוק בימים בהם ציינו 4 שנים ללכתו של אריק איינשטיין. הרדיו השמיע את שיריו ואצלי בראש התנגן השיר 'עוף גוזל'. אני יודעת שזה הכי צפוי ובנאלי לצרף את השיר, אבל זה מרגיש לי הכי נכון. תקשיבו לשיר תוך כדי טיול בוינה היפה.

עוף גוזל / אריק איינשטיין

תמיד ידעתי שיבוא היום
שבו צריך להיפרד
אבל עכשיו זה ככה בא לי פתאום
אז מה הפלא שאני קצת דואגת.

עופי גוזלית
חתכי את השמיים
טוסי לאן שבא לך
אני יודעת שככה זה בטבע
וגם אני עזבתי קן
אבל עכשיו כשבא הרגע
אז מחניק קצת בגרון
מחניק קצת בגרון.
עופי גוזלית 

ישבתי איתה לשמוע על החוויות שלה. זו עוד דרך נפלאה להכיר, אותה, את החלקים האלה שבה שגדלו והצמיחו כנפיים. להכיר עיר שעדיין לא ביקרתי בה, להכיר דרך העיניים שלה. אספתי את התמונות והסיפורים שלה, הוספתי קצת מידע שמצאתי באתרי תיירות שונים (קישורים בסוף הפוסט), בנינו ביחד מפה (גם היא מחכה לכם בסוף הפוסט) ומהכל רקחתי את הפוסט הזה.

מה אהבת?

הכי כיף היה פשוט להסתובב וקצת ללכת לאיבוד בעיר.

ממש אהבתי שני ארמונות: את ארמון בלוודר בזכות עבודות האומנות הרבות שהוא מכיל ואת ארמון שנברון שיש בו הסבר מעניין על כל ההיסטוריה של משפחת המלוכה.

ארמון בלוודר  (Belvedere Palace)

שני ארמונות Belvedere (התחתון והעליון) נבנו עבור הנסיך יוג'ין באמצע המאה ה-18. שני הבניינים מקושרים על ידי גן מפואר. הם מהווים כיום בית לאוספי אמנות רבים וחשובים באוסטריה, כולל אוספים של אמנות מימי הביניים, תקופת הבארוק האוסטרי והאמנות האוסטרית מהמאות ה-19 וה-20. Belvedere הוא אחד מהאתרים ההיסטוריים הכי מתויירים בוינה. בארמון העליון מוצגים רוב אוספי האמנות. הארמון עצמו מאד מפואר ונחשב פריט אמנות בפני עצמו בזכות הפסלים וציורי הקיר שמעטרים גם את התקרות. הארמון התחתון שנבנה כארמון מגורים לא פחות מרשים מהעליון ובהחלט שווה ביקור.

Belvedere Palace Vienna

גנים יפים מחברים בין הארמון התחתון לארמון העליון.

גני ארמון בלוודר בוינה אוסטריה

יש בארמון הרבה יצירות אומנות יפות. שמחתי למצוא ציור עליו למדתי במסגרת מגמת אומנות בביה"ס.

Belvedere Palace Vienna

ארמון שנברון  (Schönbrunn Palace)

הארמון המפואר ממוקם בלבו של פארק שנברון. הוא שימש כמעון הקיץ של משפחת המלוכה. ישנו סיפור המסביר מדוע הארמון נקרא שנבורן. לפי הסיפור, הקיסר מתיאס גילה, במהלך אחד ממסעות הציד שלו, מעיין טבעי הנובע בקירבת הארמון. פירוש השם שנברון הוא מעיין יפה  (Schöner Brunnen)

מי שהעניקה לארמון את המראה המרשים והמפואר היתה הקיסרית מריה-תרזה. הקיסרית קיבלה את הארמון כמתנת חתונה, והחלה בשנת 1796 בעיצובו המחודש בסגנון הרוקוקו. החדרים רוהטו בהידור רב, ובין חדריו השונים נערכו נשפים מפוארים, לצד התייעצויות צבאיות ופוליטיות חשובות. כך הפך הארמון למרכז התרבותי החשוב של וינה ולסמלה המפואר של האימפריה האוסטרית כולה.

החל משנת 1992, הארמון מנוהל ע"י חברה שאחראית לשימורו (ונשלטת על ידי ממשלת אוסטריה). בשנת 1996 הארמון והגנים המפוארים שבשטחו, הנקראים גם פארק שנברון, הוכרזו על ידי ארגון אונסק”ו כאתר שימור עולמי. ארמון שנברון ופארק שנברון נחשבים לאטרקציה הפופולארית ביותר בעיר, ותיירים ומבקרים רבים נוהרים אליהם בכל ימות ועונות השנה.

Schönbrunn Palace Vienna

שוק חג המולד שמול ארמון שנברון הוא השוק הכי גדול, מקושט, מלא באנשים, שראינו. אהבנו את המשקאות החמים האלכוהוליים (שוקו, יין), הם היו מאד טעימים. בשוק הזה אווירת חג המולד בולטת ומורגשת, הכי מורגשת מכל השווקים בהם ביקרנו. אכלנו מאכל מסורתי שהוא כמו סופגניה מאודה. את הסופגניה ממלאים בריבת שזיפים. מעליה מוזגים רוטב של חמאה או פודינג וניל חם ולמעלה מפזרים זרעי פרג ואבקת סוכר. לדעתי רוטב פודינג טעים יותר.

Riesen-Germknödel

המאכל הזה נקרא בגרמנית Riesen-Germknödel כופתה ענקית (כופתה = כדור בצק מבושל).


דוכן בשוק חג מולד ליד ארמון שנברון שמוכר כופתאות ענקיות

בחרנו להסתובב בארמון בלי מדריך אלא בליווי מכשיר הדרכה קולי. קנינו כרטיסים לסיור הגדול (Grand Tour) שעובר ב-40 מחדרי הארמון. עוברים באופן מסודר מחדר לחדר. בכל חדר יש הסבר על ההיסטוריה של משפחת המלוכה. הרבה מידע על הנסיכה סיסי. ההסברים מועברים בצורה מעניינת. החדרים מאד מפוארים ומרשימים. לדוגמא, בחדר אחד יש שעון הפוך שמשתקף במראה כך שרואים את השעה הנכונה.

Gloriette

בפארק שנברון בקרנו גם בגלורייט. זהו מבנה מרשים שיש ממנו תצפית מקסימה על וינה (הארמון והפארק נמצאים קצת מחוץ למרכז העיר). בגלורייט התקיימו נשפי הקיץ של בית המלוכה.

התמונה של הגלורייט מופיעה בתחילת הפוסט. המבנה ניצב במעלה גבעת שנברון. זהו מבנה סימטרי שמעוצב בצורת שמונה קשתות מקומרות ובמרכזן שער ניצחון מרשים, המעוטר בכנפיים. מרפסת המבנה משמשת כנקודת תצפית מרשימה במיוחד. ניתן לצפות ממנה על כל שטחי הארמון ועל נופי העיר וינה. המרפסת נגישה באמצעות גרם מדרגות.

Tiergarten Schönbrunn

אחד מרגעי השיא של החופשה בוינה היה הביקור בגן החיות שבפארק שנברון. גן החיות עתיק ויפה. מאד נהנתי לטייל בו ובעיקר לראות את דובי הפנדה. אני ממליצה לכל אוהבי גני החיות, כמוני, לבקר שם. זו חוויה מהנה. גן החיות של שנבורן הוקם בשנת 1752 והוא גן החיות העתיק בעולם. כיום הוא משמש כאחד מגני החיות המתקדמים בעולם וניתן למצוא בו חיות מכל היבשות. בשטחי הגן מתגוררים מעל ל-700 מינים של בעלי חיים: מדובי פנדה, קופי אורנגוטאן, טיגריס סיבירי ועד למתחם חרקים וזוחלים. כיום, גני חיות מודרנים הפכו למרכזים חינוכיים. הם משתתפים בפרויקטים של שימור מינים. נאסף בהם ידע רב וניסיון של זואולוגים, וטרינרים ומטפלים הזמינים לפרויקטים כאלה. תשומת לב רבה מוקדשת למאמצים להרבות מינים של בעלי חיים בסכנת הכחדה. תשלום דמי הכניסה תומך במאמציי השמירה של הטבע והמינים.

Tiergarten Schönbrunn Vienna

צפינו במופע ממש נחמד, מעין מופע טעימות. במופע מציגים קטעים קצרים של מוזיקה קלאסית, קטעי אופרה ובלט. זהו מופע לתיירים ולדעתי הוא יכול להתאים למי שרוצה לחוות מוזיקה קלאסית/אופרה אבל לא בטוח שהוא אוהב ולא רוצה לקנות כרטיס יקר.

וינה אוסטריה

Naschmarkt

ה- Naschmarkt הוא שוק קבוע של מוצרי מזון שחגג לא מזמן 100 שנות פעילות. בימי שבת מתקיים בו גם שוק איכרים. יש בסביבת השוק בתי קפה ומסעדות. בתקופה שלפני חג המולד נפתח לידו שוק חג מולד.

בשוק הקבוע מכרו כל מיני בקבוקי סירופ מיוחדים כמו סירופ חד קרן , סוגים מגוונים של תה, תבלינים, פלאפל, אבקות בטעמים שונים. בקיצור, סוג של שוק אתני.


אהבנו שוק חג מולד קטן, מקומי ויפה שנפתח בפארק עם כנסיה ליד השוק הקבוע. יש בו בעיקר מאכלים וגם עבודות יד. הוא פחות ממוסחר, יותר מקורי וייחודי.

כנסיה ליד ה- Naschmarkt

עוד שוק חג מולד שנהנינו להסתובב בו הוא שוק חג המולד של ההיפסטרים. יש בו דוכנים מיוחדים ומגניבים וגם האנשים שהסתובבו בשוק היו מעניינים. האווירה בשוק כיפית, מסביבו נמצאים הרבה בתי קפה בהם מגישים את המשקאות בדרך מאד מיוחדת (הצטערנו שלא צילמנו)מיקום מדויק של השוק תמצאו במפה שמצורפת בסוף הפוסט.

קתדרלת סטפנוס הקדוש  Stephansdom

אהבנו את התצפית על גגות וינה מהמגדל של הקתדרלה. עלינו כ- 300 מדרגות. הכניסה למגדל עולה 4.5 יורו. גם הכניסה לקתדרלה היא בתשלום. אנחנו, כמו רוב המבקרים, הצצנו לתוך הקתדרלה מהכניסה. יש בתוכה מוזיאון שאני לא יודעת עליו פרטים כי לא נכנסנו.

הקתדרלה נבנתה בין השנים 1147-1511 בסגנון רומנסקי וגותי. גובה המגדל הדרומי הוא 136.7 מ' והוא מאפיין בולט של קו הרקיע של וינה. המגדל הדרומי מכונה בחיבה שטפל Steffl ובו מטפסים לתצפית על העיר.

קתדרלת סטפנוס הקדוש  Stephansdom

ארמון הופבורג Hofburg

במתחם הארמון ישנם מוזיאונים רבים. התערוכות לא נראו לנו מעניינות לכן לא נכנסו. ליד הארמון יש פארק יפה עם הרבה פסלים.

ארמון הופבורג וינה אוסטריה

בתוך הפארק היפה נהנינו לבקר בחממת פרפרים מקסימה.


שמחתי שהיתה להם חופשה נפלאה. שמחתי לראות אותה עפה, עצמאית ויפה.

מוזמנים ליהנות גם משוקי חג מולד ביאש בהם ביקרתי בחורף שעבר עם בן זוגי.

קישורים לאתרים עם מידע תיירותי מעניין ומועיל:

אתר העיר וינה
אתר ארמון בלוודר
אתר ארמון שנברון
אתר גן החיות
אתר הקתדרלה
אתר חממת הפרפרים

כדי שתשארו מעודכנים ותוכלו להמשיך לטייל איתי, אני מזמינה אתכם להצטרף לרשימת התפוצה שלי. אשלח לכם גלויה למייל ובה איידע אתכם על כל פוסט חדש שאפרסם (רק זה לא יותר). תודה שהתלוותם אלי, זה משמח אותי מאד.

אני רוצה לקבלת גלויות חדשות 

       

תגובות

Popular Posts

שלושה מסלולי הליכה בבולגריה: 7 אגמים, 8 גשרים ומסלול אחד ללא שם

בולגריה בצבעי שלכת

רשמים מהאי אויה Evia